19 augustus 2017

Sterrenkundigen maken van multiversum testbare hypothese

multiversum

Sterrenkundigen van het Perimeter Instituut onder leiding van Matthew Johnson zijn bezig om te kijken of het multiversum een testbare hypothese kan worden, welke door waarnemingen kan worden bevestigd of ontkracht. Het idee of concept van het multiversum gaat er van uit dat er niet

1. rudiev zegt:

Vorig jaar werd zoiets ook al geöpperd, koude afwijkende plekken in de CMB zou kunnen wijzen op een botsing tussen twee universums.

Interessant. Bij die ‘botsingen’ gaat men er dan wel vanuit dat die verschillende universa zich dus op zich weer binnen één grote ruimte bevinden waardoor ze elkaar fysiek kunnen raken. Vraag: wat is dat dan voor ruimte waarin die verschillende universa zich bevinden? Een soort superruimte?

• Rob+Heusdens zegt:

Aangezien die bubbel universa met elkaar kunnen botsen is dat dus dezelfde 3d ruimte

• Eigenlijk maakt dat niet uit, of je nou één universum hebt of één multiversum met daarin meerdere universa. In beide gevallen kan je de vraag stellen waarin het nou precies uitdijt, in welke ‘ruimte’ dat gebeurt. Bij de expansie van dat ene, unieke heelal, wordt altijd gezegd dat daarbuiten niets is, omdat het heelal niet alleen een verzameling materie, donkere materie en donkere energie is, maar ook ruimte en tijd en dat daarbuiten deze ingrediënten niet bestaan. Dat geldt dus ook voor het multiversum. Maar ja, als er niets is daarbuiten hoe kan je dan wel botsingen hebben tussen universa? En als al die universa groeien zal de kans op botsingen toch toenemen? Dus inderdaad, genoeg stof om over te discussiëren.

3. L.P.Stodel zegt:

Ik heb een stelling: de multiversum is weer een onderdeel van een supermultiversum.deze soort is weer een onderdeel van een oneindig soort multiversum. Laten we dat beschouwen als een deel van God.