18 augustus 2017

Het sneeuwt ijzer in de kern van Mercurius

Vulkanische vlakten op Mercurius.

Onze aarde en de planeet Mercurius zijn beide rotsachtige planeten met een ijzeren kern, maar uit onderzoek blijkt dat de kern van de kleinste planeet van het zonnestelsel heel anders werkt dan het onze.

Uit metingen die verricht zijn door de Messenger-ruimtesonde blijkt dat het magnetische veld van Mercurius drie keer sterker is aan het noordelijke halfrond dan aan het zuidelijke halfrond. Wetenschappers hebben een model ontwikkeld van het inwendige van Mercurius, waaruit kan worden afgeleid hoe de dynamiek van de kern van Mercurius bijdraagt aan dit merkwaardige fenomeen.

Binnen de kern van de aarde verandert ijzer van een vloeistof in een vaste stof en deze overgangszone bevindt zich aan de binnengrens tussen de binnen- en buitenkern. De vaste binnenkern is langzaam aan het groeien, waarbij de noodzakelijke energie wordt geleverd om het magnetische veld aan te drijven. Wetenschappers dachten dat iets soortgelijks voor Mercurius zou gelden, maar dat blijkt niet te kloppen.

mercury structure

Op Mercurius blijkt ijzer te veranderen in een vaste stof aan de buitengrens tussen de binnen- en buitenkern. Als gevolg hiervan “sneeuwen” vaste ijzerdeeltjes door een soep van vloeibaar ijzer. Dit zorgt dan weer voor het genereren van een asymmetrisch magnetisch veld. Schijnbaar zijn er dus meerdere manieren voor rotsplaneten om een magnetisch veld te ontwikkelen!

Trouwens, net als als bij de aarde zorgt de aanwezigheid van lichte elementen zoals zwavel ervoor dat de kern niet geheel stolt. Hierdoor blijft de geleidende massa in beweging en kan