19 oktober 2017

Eerste 3D-kaart van grote organische moleculen en stof rond de zon

Op de linker kaarten is de verdeling van de organische macromoleculen te zien en op de rechterkaarten de verdeling van het stof. De bovenste kaarten zijn van het noordelijke galactische halfrond en de onderste kaarten van het zuidelijke galactische halfrond. Blauw betekent veel moleculen of stof en rood betekent weinig moleculen of stof.

Een internationaal team van astronomen, onder wie de Groningse professor Amina Helmi, heeft de eerste 3D-kaart gemaakt van de verdeling van organische macromoleculen en stof rond de zon. Voor dit onderzoek zijn de lichtspectra van 500.000 nabije sterren geanalyseerd. Deze kaart maakt het mogelijk om de verschillen en overeenkomsten tussen hun verdelingen te bestuderen. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in Science.

Het interstellaire medium rond onze zon dat uit gas en stof bestaat absorbeert licht van sterren. Op sommige golflengten in een lichtspectrum van een ster zijn Diffuse Interstellaire Banden (DIB