29 maart 2024

Vernietigt planetoïde 1950 DA in 2880 alle leven op aarde? Niet dus!

Doemdenkers en Niburisten werden een week geleden vrolijk van het verhaal dat de Britse nieuwssite Telegraph op de voorpagina bracht:

Huge asteroid set to wipe out life on Earth – in 2880

Het doemverhaal in een notendop: van de ruim 1 kilometer grote planetoïde 1950 DA, waarvan onlangs bleek dat ‘ie door Van der Waalskrachten bijeen wordt gehouden, zou er een kans van 1 op 300 zijn dat ‘ie op 16 maart 2880 tegen de aarde zou botsen en dat daardoor alle leven op aarde zou worden vernietigd, “to wipe out life on Earth“. Tsja, dat klinkt nogal dramatisch en het plaatje erbij laat ook niet veel aan je fantasie over. Nou mensen, wees gerust: de in ruim 2 uur om z’n as draaiende planetoïde 1950 DA gaat op die genoemde datum het leven op aarde helemaal niet uitroeien en dat is omdat de kans dat het gebeurt veel kleiner is dan wat de Telegrahp zegt. De kans blijkt namelijk niet 1 op 300 te zijn, maar 1 op 4000 (0,0248%)!

Credit: NASA/JPL.

De planetoïde is in 1950 ontdekt – vandaar z’n naam – en sinds die tijd is z’n baan goed in de gaten gehouden en met iedere komst in de buurt van de aarde weet men steeds meer over zijn baan. De aardscheerder draait in 808 dagen om de zon en zoals je aan de afbeelding hierboven kunt zien kan ‘ie ook in de buurt van Mars komen. De baan van een planetoïde kan onder invloed van straling van de zon veranderen, dat wordt het YORP effect genoemd, maar daar is bij de baanberekening rekening mee gehouden. Op 16 maart 2880 zal 1950 DA op een afstand van miljoenen kilometers de aarde passeren. Bron: Bad Astronomy.

1. Co+van+Driel zegt

De tekst die hier stond is verplaatst naar het draadje van, voor en door Huis-, tuin- en keuken-kosmologen in de Astrocorner.

2. Of ie in 2880 wel of niet de aarde zou raken, ik denk dat we dan onderhand wel de technologie hebben om de aarde te beschermen tegen inslagen vanuit de ruimte. Mits we onszelf nog niet vernietigd hebben.

3. Co van Driel zegt

Inderdaad, mits we onszelf nog niet vernietigd hebben.

• Ze kunnen beter opzoek gaan naar alternatieve brandstof die weinig CO2 geeft maar veel geproduceerd kan worden, zoals graan of zout water, dat is toch niet te drinken.