26 oktober 2014

Meteorieten gestolen uit museum en sterrenwacht Sonnenborgh

De meteoriet van Serooskerken

Afgelopen nacht, de nacht van 18 op 19 augustus, is ingebroken bij museum en sterrenwacht Sonnenborgh in Utrecht. De inbrekers hebben onder meer een aantal meteorieten buitgemaakt, waaronder de bekende meteoriet van Serooskerken, die in 1925 bij dat plaatsje in Zeeuws-Vlaanderen insloeg. Het is mogelijk dat deze meteoriet (en de anderen) binnenkort te koop worden aangeboden. De Serooskerkenmeteoriet is wellicht herkenbaar (zie foto hiernaast). Mocht je hiervan iets merken, zou je dan (via deze link) contact willen opnemen met Sonnenborgh? En mocht je mensen kennen die zich meer bezighouden met (de handel in) meteorieten, zou je hen dan kunnen attenderen op dit voorval?

1. Enceladus Enceladus zegt:

Zie: http://nos.nl/audio/688715-dieven-waren-uit-op-de-brandkast-pech-dat-de-meteoriet-daarin-zat.html

De kans is dus groot dat de dieven niet eens beseffen wat ze gestolen hebben…

2. De diefstal van de meteorieten wordt zelfs al internationaal vermeld, Universe Today heeft er vandaag een artikel aan gewijd. Ik denk dat André van der Hoeven hen geïnformeerd heeft, want zijn naam staat bij de foto van de meteoriet van Serooskerke. Interessant te melden dat men denkt dat die meteoriet vermoedelijk afkomstig is van de planetoïde Vesta.

3. Andre van der Hoeven zegt:

Ik heb het bericht via Google+ de wereld ingestuurd. En jullie weten wel hoe snel het dan gaat :) Hopen dat de dieven beseffen dat ze er niks mee kunnen en hem gewoon ergens anoniem achterlaten met een briefje of zo…

4. We hopen dat door de werking van Interpol eh…. Astropol de meteorieten snel boven water zullen komen.

5. Enceladus Enceladus zegt:

Game, set and match!
    Zie: http://nos.nl/artikel/689436-gestolen-meteoriet-teruggevonden.html