16 augustus 2017

Verband gelegd tussen baan zon om Melkwegcentrum en temperatuur op aarde?

melkweg_zon

De zon en de om haar heen draaiende planeten, planeto

Reacties

1. Kun je dan ook zeggen dat de zon in de leefbare zone staat in de Melkweg, zoals de Aarde in de leefbare Zone van het zonnestelsel staat??

Oftewel, wat in het zonnestelsel in het “klein” is, is ook in het melkwegstelsel in het groot. (Eigenlijk op Aarde ook zo, want zoals kinderen voor kinderen in hun begintune zingen:”Een kind rond de evenaar is meestal maar een bedelaar”).

Leuk vergelijk Yochem, maar als ik het goed begrijp, dan kunnen we met de zon juist maar beter juist op de hoogte van de equivalent van de evenaar zitten, als het om het melkwegstelsel gaat.

Nieuw liedje voor Kinderen voor Kinderen: “Een ster buiten het vlak verschroeit al het leven op haar planeten met gemak.” 😉

• Ja, ik dacht er ineens aan, ik weet niet of die kennis aanwezig is, of dat zo is, dus ik dacht:”ik gooi het hier eens in de groep”…
        Mede omdat je met bepaalde natuurwetten te maken hebt.

En qua songteksten:”Gij het talent, daar moete iets mee doen!!!” 🙂

2. Henrik Svenmark geeft op de vraag van de onderzoekers: “De onderzoekers denken dat door de oscillerende beweging er een variatie is in de hoeveelheid gammastraling , straling die de hoogste lagen van de aardse atmosfeer raken en die van invloed kunnen zijn op de temperatuur iin de lagere delen van de atmosfeer.” een prima antwoord zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Henrik_Svensmark

• Rik, ik denk zelf ook dat de statistische correlatie goed aansluit bij Svensmark zijn theorie van de kosmoklimatologie.

• In het bericht op Astroblogs uit 2009 (waar je naar verwijst) schrijf je (citaat):

“De bekende Deense natuurkundige Henrik Svensmark (1958) is al jaren bezig om te laten zien dat niet kooldioxide (CO2) als voornaamste oorzaak van de recente opwarming van de atmosfeer moet worden gezien, maar fluctuaties in de kosmische straling.”

De kosmo-klimatologie speelt zich af op een termijn van **miljoenen** jaren. Lijkt mij een duidelijk effect, gezien de grafiek.

Dat kan ik niet rijmen met temperatuurstijgingen die lijken te correleren met de stijging van het percentage CO2 gedurende, zeg, de laatste honderd jaar.

• In Henrik Svensmark´s theorie speelt de kosmische straling een grote rol in het ontstaan van lage bewolking. Deze lage bewolking heeft over heel de wereld, afgezien van antartica, een koelende werking.
          (niet dat ik het zo goed weet, maar dat haalde ik uit de wiki link van Rik 🙂 )

3. Als leek zegt de grafiek mij niet zo veel, vooral omdat ik niet weet hoe ik deze precies uit moet lezen. 🙂

Maar kan ik concluderen dat als ons zonnestelsel zich rondom de evenaar van het sterrenstelsel bevind deze dan meer kosmische straling van actieve sterren te verduren krijgt. Deze hoeveelheid kosmische straling heeft dan als uiteindelijk effect dat het koeler wordt? Of juist warmer?

4. Wybren de Jong zegt:

Svenmark zegt dat kosmische straling aerosolen creëert, aerosolen die dan lage bewolking veroorzaken.
    Maar er zijn veel meer bronnen van aerosolen.
    Ik vind het artikel van NASA daarover zeer verhelderend: