17 augustus 2017

Is ’t nou afgelopen met BICEP2?

bicep2-b_over_b_rect_BICEP2_header

Op 17 maart dit jaar leek het allemaal nog zo rooskleurig: het team natuurkundigen verbonden aan de BICEP2 detector bij het Scott Amundsen station vlakbij de Zuidpool verkondigde die dag op een persconferentie aan dat ze in de kosmische achtergrondstraling, het restant van de straling waarmee het heelal 13,8 miljard jaar geleden bij z’n ontstaan doordrenkt was, een signaal hadden gevonden van zwaartekrachtsgolven, rimpels in het weefsel van de ruimtetijd, die afkomstig waren uit de inflatieperiode van de oerknal. Dat signaal was B-mode polarisatie, de golfpatronen rondom de warme en koele plekken in de achtergrondstraling, hierboven te zien in de kaart die BICEP2 produceerde. Kort na deze bekendmaking kwam er kritiek op de waarnemingen met BICEP2: het signaal zou niet afkomstig kunnen zijn van primordiale zwaartekrachtsgolven, maar van lokaal stof in onze eigen Melkweg.

Credit: Olena Shmahalo/Quanta Magazine