16 augustus 2017

Melkweg bevat de helft minder donkere materie dan gedacht

milkyway dark matter

Nieuwe onderzoek laat zien dat de Melkweg veel minder donkere materie bevat dan tot nu toe werd gedacht! Al een tijdje is bekend dat het heelal voor het overgrote deel bestaat uit spul dat we niet begrijpen. De materie waaruit sterren, planeten en wijzelf bestaan vertegenwoordigt maar vier procent van het totaal. Ongeveer een kwart bestaat uit donkere materie

1. Jerommeke77 zegt:

Duidelijk verhaal.

2. Quote : “Met de nieuwe bepaling van de hoeveelheid donkere materie daalt dat verwachte aantal naar drie. ”

Is dat de bepaling van de hoeveelheid Materie of de bepaling van Donkere Materie(+Energie?) ?

Als ik het verhaal lees, lijkt het of er ‘nabij'(!) geen materie mist / er dus geen Donkere Materie gepostuleerd hoeft te worden. Is dat zo, of moet er net zoveel donkere materie (extra ) zijn als dat er al aan (heldere/zichtbare/gewone) materie is aangetoond?

3. ik vraag me altijd af van “Hoe weet men dat de bij ons bekende materie maar 4% uitmaakt van de totale hoeveelheid materie die er is, hoe kan je zoiets nu weten als je niet weet hoe veel er van de andere materie is?”

• Materie zorgt voor zwaartekracht.
      Aan de hand van omloopsnelheden, kan men berekenen hoeveel massa er (totaal) aanwezig is in een bepaald systeem: als de centrifugaal krachten (berekend a.d.h.v. omloopsnelheden) anders zijn dan de zwaartekracht in dat systeem, valt de systeem uit elkaar!

Naast zwaarte kracht, geeft normale massa ook een signaal af in het elektromagnetische spectrum: licht.
      van stof en sterren kan met o.b.v. het licht wat ze adsorberen resp. uitzenden een redelijke inschatting maken hoeveel er van is.

Als er geen Donkere Materie zou bestaan, dan zou de massaberekening o.b.v. elektromagnetische straling redelijk moeten kloppen met de berekening o.b.v. zwaarte kracht. … Maar dat is dis helaas(?) niet zo.
      Vandaar heeft men het begrip Donkere Materie ‘bedacht’.

De zoektocht gaat gewoon door… 🙂

4. Wat voor invloed heeft dit op het gegeven dat donkere materie heeft meegeholpen aan de vorming van het sterrenstelsel, met het samenklonteren van materie om oa sterren te vormen.
    En wat heeft dit voor invloed op het het gegeven dat de buitenste delen van ons sterrenstelsel draaien op de snelheid dat het doet omdat daar donkere materie de extra massa zou verklaren die nodig was om het mee te laten draaien met het binnenste gedeelte van het sterrenstelsel.

• Volgens mij is dat een hele goede en bepalende vraag !

Als Donkere Materie daadwerkelijk bestaat, dan zou je verwachten dat bij de samenklontering van materie tot kernen (sterren/planeten) ALLE soorten materie/massa naar de kern worden getrokken, niet alleen gewone materie, maar ook exotische !

Op aarde en in de zon hebben we geen exotische materie(zoals Donkere Materie) hebben gevonden, en ook niet in andere hemellichamen. Dit lijkt in tegenstelling tot wat hier boven staat, maar dat hoeft niet.
      De mogelijkheid bestaat dat Donkere materie zo klein is dat het in het centrum van kernen wordt geconcentreerd, of dat deze Exotische materie zodra het geconcentreerd wordt (of in contact met normale materie) wordt omgezet in normale deeltjes… 🙂