22 augustus 2017

Heeft men een signaal van axionen – donkere materie – gezien?

Axion_PR

Komende maandag 20 oktober wordt in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society het artikel Potential solar axion signatures in X-ray observations with the XMM-Newton observatory gepubliceerd, geschreven door vijf wetenschappers van de Universiteit van Leicester onder leiding van George Fraser.

1. Michel Beekveld zegt:

Éen vraag:

Waarom worden de axions bij het verlaten van de zon, niet onmiddellijk door het magnetisch veld van de zon zelf, omgezet in röntgenstraling?

Michel Beekveld

• Ik denk dat het ook in de zon zelf zal gebeuren dat de in de kern geproduceerde axionen door het magnetisch veld worden omgezet in hoogenergetische fotonen. Maar die fotonen komen dan als röntgenlicht naar buiten en vanaf de aarde is niet te zien welk van die fotonen nou door axionen komen en welke door andere processen in de zon, die óók röntgenstraling veroorzaken. Röntgenstraling in het aardmagnetisch veld bevat minder van dergelijke ruis van andere bronnen. Het was overigens al in 1983 dat ene Pierre Sikivie de grondslagen legde voor dit soort waarnemingen, hij berekende toen allerlei dingen rondom axionen op basis waarvan men nu probeert deze deeltjes te detecteren, zoals met de XMM-Newton, maar ook andere experimenten zoals het Axion Dark Matter eXperiment (ADMX) en de CERN Axion Solar Telescope (CAST) .

• Zouden ze dan niet een overschot aan rontgenstraling waar kunnen nemen die niet te verklaren is met de bekende processen in de zon?

En als axionen omgezet worden in rontgenstraling zou de zon dan tevens niet een massa-afname moeten hebben die niet overeen komt met de massa-afname die overeenkomt met de bekende fusies. Alhoewel ik kan begrijpen dat dit wellicht lastig rekenen is door bijvoorbeeld zonnevlammen.