17 december 2017

Donkere materie: geen WIMP’s, maar WISP’s?

DM

Het heelal zoals wij dat kennen bestaan voor 4,9% uit gewone materie – de materie waar jij en ik uit bestaan en de planeten, gaswolken en sterren – voor 26,8% uit donkere materie en voor 68,3% uit donkere energie, aldus de meest recente Planck-metingen aan de kosmische achtergrondstraling. Dat er zoiets als donkere materie bestaat weten we inmiddels zeker, de indirecte bewijzen daarvoor zijn overtuigend, directe waarneming is er echter nog steeds niet. Jacobus

1. Harry Brunott zegt:

Beste heren (dames?) astronomen,
    Ik zit dagelijks te genieten van al het interessante nieuws over de kosmos.
    De informatie is gelukkig ook toegankelijk voor niet wetenschappers zoals ik.
    Heel fijn, bedankt, hoop dat dit lang volgehouden wordt.
    Dit wilde ik even laten weten. 😃
    Vriendelijke groet,
    Harry

2. Wat is nu weer, donkere energie?

Donkere materie, oké, dat is materie dat we niet kunnen zien. En het oefent zwaartekracht uit. Klinkt aannemelijk. Maar donkere energie, hmm… En dan ook nog het heelal (steeds sneller) uit elkaar drukken terwijl er vooral alleen maar vacuüm tussen zit? Nee, dat is niet erg aannemelijk. Toch neemt men het aan.

• Als we donkere materie mysterieus mogen noemen, dan is donkere energie dat nog veel meer. Donkere materie bestaat uit deeltjes, die we niet kunnen zien, maar donkere energie zijn geen deeltjes, het is een eigenschap van de ruimtetijd zelf en naarmate er door de uitdijing van het heelal meer ruimte komt groeit ook de hoeveelheid donkere energie. Dát donkere energie bestaat lijkt vrijwel zeker (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_energy#Evidence_of_existence ), alleen weten we over de aard ervan heel weinig, al zijn er wel talloze modellen, zoals Einstein’s Kosmologische Constante (op dit moment favoriet bij de bookmakers) en de kwintessens en fantoom-energiemodellen.

3. – ( Gewone ) Materie
    – Donkere Materie
    – Donkere Energie

Ik hoor nooit over (gewone) Energie praten , als het over de samenstelling van ons heelal gaat.
    Zit die al bij die 3 tot 5 % ( gewone ) Materie?

4. Ja, die 4,9% is ook ‘gewone’ energie, dus een combi van massa en energie. Feitelijk gewoon e=mc^2.