19 augustus 2017

Bs meson speelt sleutelrol in vraag waarom er meer materie dan antimaterie is

De LHCb bij CERN in Gen</p srcset=

Reacties

1. Is er eigenlijk bewijs van deze materie en anti-materie annihilatie tijdens de big bang? Of is het bewijs, de fotonen die uit deze annihilatie voortkomen, verloren gegaan ergens in de eerste 380.000 jaar na de big bang?

2. Het bewijs is eigenlijk het gebrek aan anti-materie, hoewel materie en antimaterie in gelijke hoeveelheden moet zijn aangemaakt tijdens de BB. Ik weet niet beter of het verdwijnen van antimaterie zou liggen aan neutrinos. Als je kijkt naar de aanwezige hoeveelheid materie (inclusief “dark matter”), fotonen en neutrinos in het heelal, blijkt dat er ongeveer een miljard keer zoveel fotonen en neutrinos aanwezig zijn. Het gros van die fotonen stamt nog uit de BB.

Omdat bewezen is dat neutrinos van gedaante kunnen wisselen in anti-neutrinos en terug, en gezien de grote hoeveelheid ervan wat aanwezig is, is/was? de gedachte dat dat de oorzaak was van het verdwijnen van antimaterie. Dus doordat er 1-op-de-miljard anti-neutrinos ooit van gedaante wisselde in neutrinos ontstond die onbalans in het voordeel van materie. Na de vernietigingsslag tussen beide kampen bleef er aan materie over wat we nu zien.

Dit artikel moet ik nog goed induiken, en wat ik schrijf haal ik uit een cursus van 3 maanden geleden, dus misschien loop ik gewoon achter 🙂

3. Ok, ik gooi nu even wat op om anders dan normaal te denken..
    Wat als je materie en anti-materie niet als tegengestelde ziet waarvan bij de big bang een gelijke hoeveelheid van beide gevormd zou moeten zijn, maar eigenlijk als hetzelfde waar materie de voorkeurs uiting heeft in dit universum en dat er bij de big bang gewoon een hoeveelheid energie is vrijgekomen die zich als gewone materie uit.
    Ook als beide in gelijke hoeveelheden gevormd zouden moeten zijn dan zouden ze elkaar compleet geännihileerd moeten hebben of er moet ergens in het universum nog een net zo grote hoeveelheid anti-materie aanwezig zijn als dat er materie is.
    Zo komt er bijvoorbeeld bij beta verval anti-materie vrij uit normale materie. Bijvoorbeeld de anti-electronneutrino bij beta- verval of de positron bij beta+ verval.
    Misschien is de overschot van anti-neutrino’s en dus het gemis van neutrino’s ook wel een teken dat er nooit (zoveel) anti-materie is onstaan zoals dat gedacht wordt. http://www.astroblogs.nl/2013/03/23/wordt-het-universum-geregeerd-door-anti-neutrinos/