19 oktober 2017

Donkere materie: geen WIMP’s, geen WISP’s, maar SIMP’s?

Credit: ALF KAEHLER, OLIVER HAHN AND TOM ABEL/KAVLI INSTITUTE FOR PARTICLE ASTROPHYSICS AND COSMOLOGY

Je hebt wel eens dat je iets kwijt bent

1. 🙂 En die SIMP’s hebben zowaar een eigen website

2. Als we out of the box denken vind ik de mond theorie nog altijd de beste. Ok ze verklaart niet alles, zo als gravitatielenzen door clusters. Maar ze verklaart perfect de vlakke rotatiecurve van galaxieën. Dat is al veel meer dan alle wimps & simps te samen☺. Bovendien vind ik ze zo elegant. Ze verdiend zeker meer onderzoek, wat ook nog steeds aan de gang is.

3. StoerecurryStoerecurry zegt:

Ik ben niet goed op de hoogte van de MOND theorie, maar ik kan me niet zo voorstellen waarom deze de gravitatielenzen van clusters niet zou verklaren.
    Als massaloze fotonen zelfs een afbuiging zouden krijgen door de ruimtetijd buiging, waarom zou dit dan niet met deze deeltjes het geval zijn?

Zoals de naam al aangeeft is het een aanpassing op newtons wetten, speciaal om de eigenschappen van sterrenstelsels te kunnen verklaren waar nu de extra massa van donkere materie verantwoordelijk voor wordt gehouden. Maar als je de massa van donkere materie niet meer nodig heb dan blijft nog wel open wat dan de gravititionele lenzen veroorzaakt. Er is iets wat de ruimtetijd vervormt en zo het lenseffect veroorzaakt. Momenteel is dat dan de zwaartekracht van donkere materie die, net als normale materie, de ruimtetijd vervormt en zo het lenseffect veroorzaakt, maar in MOND heb je dus geen donkere materie meer, maar wat vervormt de ruimtetijd dan voor het lenseffect?

• StoerecurryStoerecurry zegt:

Ha Rudiev,
        Wij kennen elkaar nog van GW, bedankt voor je uitleg.

Nu zo even uit de mouw, de massa van de sterrenclusters zelf kunnen toch de buiging in ruimtetijd veroorzaken?
        Gravitatielensen heb ik dan ook zo even geen antwoord op, maar kom hier op terug.

• Haha natuurlijk ken ik je naam en avatar nog 🙂 Paar maanden teug heb ik je hier ook wel eens gezien.

Ja tuurlijk, elke massa veroorzaakt een vervorming van de ruimtetijd. Maar er zijn ook gravititionele lenzen waar de massa die dit zou moeten veroorzaken niet wordt waargenomen, hence donker in donkere materie.

4. StoerecurryStoerecurry zegt:

Als ik nu even op de fantasie-toer ga (met mijn beperkte kennis van dit onderwerp). Gravitatielenzen zijn niets meer of minder dan afbuiging van achteren naar voren passerende fotonen, net als een lens hier op aarde. (eindelijk iets waar ik wel verstand van heb)(of zou moeten hebben).
    Deze afbuiging word veroorzaakt door een grote massa, immers de hoeveelheid zwaartekracht word uitgedrukt in constante * ((massa1 *massa2)/ door de afstand).
    Omdat we niets zien, nemen we aan dat het hier donkere materie betreft, maar zou voor het zelfde geld toch ook een enorme asteroïde of andere grootte massa kunnen betreffen?
    Ook schiet het equivalentieprincipe van Albert mij door het hoofd, zou dit dat fenomeen niet kunnen veroorzaken? Met het versnelt uitdijen van de ruimte, ook deuken ontstaan in de ruimtetijd?
    Immers trage massa staat gelijk aan grote massa.

• Het is de massa die de ruimtetijd vervormt en daarmee het pad van de passerende fotonen door deze ruimte. Een enorme asteroide beinvloed met zijn massa wel de ruimtetijd, dat doet elke massa, maar die is nog veelste klein om voor een meetbaar lenseffect te zorgen. Vergeet niet dat we sommige sterrenstelsel op miljarden lichtjaren bekijken, een flinke asteroide tussen een sterrenstelsel en de aarde zal geen verschil maken. Voor een zichtbaar lenseffect heb je veel meer massa nodig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_lens of google maar eens.

5. Het universum is elektromagnetisch van aard. Donkere materie is niet nodig om de werking van het universum te verklaren.
    Check de video documentaires van viaveto.de van “kosmos zonder big bang” op youtube of David Lapoint “de primer velden” deel 1-3 op youtube.