15 december 2017

Raketmotor uit Sovjet-tijdperk vermoedelijk oorzaak explosie Antares raket

APTOPIX Space Station

De explosie van de Antares raket, 28 oktober j.l.

Ruim een week geleden explodeerde de onbemande Antares raket van Orbital Sciences Corp., zo’n vijftien seconden na de lancering vanaf NASA

Reacties

  1. Testraketten om te finetunen 😛 Een van de strenge Russische regels was dat een ruimtereis pas officieel geslaagd was bij terugkomst van de kosmonaut op aarde. Moet je voorstellen dat een ruimtereis helemaal goed gaat, maar de kosmonaut komt niet aan… Dan telt het niet 🙁
    Daarom was het jarenlang een geheim dat de Russen een schietstoel gebruikten. Op die manier konden zij een bijna fatale ruimtereis toch claimen omdat de kosmonaut zichzelf had kunnen redden middels de schietstoel.

  2. Verrek,, dan was mijn veronderstelling toch juist 🙂
    zie reacties
    http://www.astroblogs.nl/2014/10/29/antares-raket-met-iss-voorraden-geexplodeerd/

  3. Goedkoop = Duurkoop

  4. Martin Schoenmaker zegt:

    De slotzin van het artikel is dezelfde als in het artikel van 22 april 2013. Door te schrijven, “En via via belanden uiteindelijk twee ervan bij Orbital Sciences, die ze in haar Antares raket heeft gebouwd”, wordt in mijn ogen gesuggereerd dat Orbital Sciences slechts 2 van deze motoren gebruikt heeft, maar dat doen ze dus al langere tijd.

    Dit was al de vijfde lancering van de Antares met Aerojet AJ-26 (refurbished NK33) motoren. Men was van plan nog zeker 5 verdere missies te vliegen met de Antares (en ik neem aan eveneens aangedreven door AJ-26’s in de eerste trap). Nu gaat men de AJ-26 niet meer gebruiken zoals rudiev ook al schrijft, maar stapt men over op de eveneens Russische RD-193 motoren.

    Een simpel rekensommetje (met een paar grove aannames) leert: 36 NK-33 motoren in het bezit van Aerojet om omgebouwd te worden tot AJ-26’s. 5 vluchten achter de rug x 2 AJ-26’s per keer. Er zijn dus nog 26 motoren over. Ben benieuwd wat Aerojet daar nu mee gaat doen. MIsschien aan de Russen terug verkopen 😉

    De Russen zijn namelijk ook bezig met de NK-33’s voor hun Soyuz-2-1v, maar omdat de voorraad van die motoren beperkt is was men al begonnen aan een vervanger, de RD-193 dus.

    • Martin, de slotzin van deze blog kwam uit die eerdere blog over de Russische N-1 maanraket. Maar het klopt inderdaad niet, Aerojet heeft meer van die motoren gekocht. In de blog staat een link naar de wiki-pagina over de NK33 en daar valt te lezen: “About 150 engines survived, and in the mid-1990s, Russia sold 36 engines to Aerojet General for $1.1 million each.”.

  5. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

    De slotzin van het artikel is dezelfde als in het artikel van 22 april 2013. Door te schrijven, “En via via belanden uiteindelijk twee ervan bij Orbital Sciences, die ze in haar Antares raket heeft gebouwd”, wordt in mijn ogen gesuggereerd dat Orbital Sciences slechts 2 van deze motoren gebruikt heeft, maar dat doen ze dus al langere tijd.

    Dit was al de vijfde lancering van de Antares met Aerojet AJ-26 (refurbished NK33) motoren. Men was van plan nog zeker 5 verdere missies te vliegen met de Antares (en ik neem aan eveneens aangedreven door AJ-26’s in de eerste trap). Nu gaat men de AJ-26 niet meer gebruiken zoals rudiev ook al schrijft, maar stapt men over op de eveneens Russische RD-193 motoren.

    Een simpel rekensommetje (met een paar grove aannames) leert: 36 NK-33 motoren in het bezit van Aerojet om omgebouwd te worden tot AJ-26’s. 5 vluchten achter de rug x 2 AJ-26’s per keer. Er zijn dus nog 26 motoren over. Ben benieuwd wat Aerojet daar nu mee gaat doen. Misschien aan de Russen terug verkopen 😉

    De Russen zijn namelijk ook bezig met de NK-33’s voor hun Soyuz-2-1v, maar omdat de voorraad van die motoren beperkt is, was men al begonnen aan een vervanger, de RD-193 dus.

  6. Als onderhoudsmonteur weet ik dat oude apparatuur, cq machines, er aan de buitenkant
    verraderlijk nieuw uit kan zien, zelfs na revisie. Maar dat garandeert allerminst dat het desbetreffende
    nog betrouwbaar is gezien hun leeftijd.
    Om er 100% zeker van te zijn dat, in dit geval een raketmotor, veilig is (kort gezegd)
    zou je zo’n raketmotor volledig moeten strippen en elk onderdeel apart aan meerdere tests
    moeten onderwerpen.
    In zo’n geval kun je volgens mij voor het zelfde, of zelfs minder geld, een volledig nieuwe
    in elkaar zetten met de huidige, betere materialen en technieken voor handen.

    Het is precies wat Yochem zegt, Goedkoop = Duurkoop
    Dus,, op de schroothoop met die ouwe troep, voordat er nog meer slachtoffers vallen.

Laat wat van je horen

*