20 augustus 2017

Heelal geeft meer (infrarood)licht dan gedacht

ciber_launch

Opname van de lancering van een sondeerraket

Een experiment aan boord van een sondeerraket heeft een verrassende ontdekking opgeleverd: de donkere hemel tussen de sterrenstelsels vertoont een diffuse infraroodgloed die net zo helder is als de gloed van alle bekende sterrenstelsels bij elkaar. De infraroodgloed is waarschijnlijk afkomstig van sterren die uit hun sterrenstelsels zijn geslingerd (Science, 7 november).

Dat de ogenschijnlijk donkere hemel een zwakke infraroodgloed vertoont, is al jaren bekend. Maar tot nu toe was onduidelijk waar dit zwakke schijnsel vandaan komt. Om daar uitsluitsel over te krijgen werden vier korte vluchten vanaf NASA’s Wallops Flight Facility in Virginia gemaakt met het Cosmic Infrared Background Experiment (CIBER). CIBER maakte groothoekopnamen van de kosmische infraroodachtergrond op golflengten die vanaf de aarde niet kunnen worden waargenomen, omdat de aardatmosfeer zo

1. Als de helft van het IR-licht een buiten-sterrenstelsel oorsprong heeft, hoeveel massa zal dit dan vertegenwoordigen?
    Weggeslingerde sterren van langer geleden, of dit soort sterren met hogere massa zullen ondertussen toch weleens een keer opgebrand zijn… en nieuwe sterren zullen daar in die ijle ruimte wel niet gevormd worden?

Als de helft van de lichtbronnen buitengaats is, vertegenwoordigen de sterrenstelsels misschien veel minder dan 50% van de massa.

Hmmm… Die 4% massa het Al uit bestaat, klopt dan misschien ook niet zo? Is er ‘plots’ veel minder Donkere Materie nodig om de rekensom kloppend te maken? 😕