22 oktober 2017

M31 Andromeda vanuit de Lage landen

Het Andromeda-stelsel (Messier 31), is een spiraalstelsel op ongeveer 2,5 miljoen lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Andromeda. Het Andromeda-stelsel is het dichtstbijzijnde spiraalstelsel

1. Schitterende opname André! Nog maar enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat deze foto gemaakt was met de 5 meter Mount Palomar telescoop. 🙂

Je kunt zelfs wat stofbanden in M110 zien 😀

3. Eh… M110?

Ja, dat satellietstelsel rechts onderin 😛

5. Heel mooi !
    Dat ga ik ook eens proberen…
    Maar niet zoveel uur denk ik ! 🙂

6. André, ik zag vandaag je foto ook op space.com verschijnen: http://www.space.com/27819-andromeda-galaxy-amateur-photo.html Daar zijn ze er helemaal jubelend over en terecht! Gefeliciteerd met deze aandacht. Je website trok geloof ik flink wat bekijks, zag ik op facebook voorbij komen.

7. André ik zag -net als Arie- je foto op space.com voorbijkomen (Arie was uiteraard eerder) : geweldig en je verdient deze aandacht volledig fantastisch ! groet Theo L.

8. Hallo mensen, Ik heb pas een telescoop gekocht , een gebruikte, mijn nieuwsgierigheid naar galaxy s word alleen maar groter als ik jullie berichten zo lees. Ik heb nu een met spiegel en 3 oculairs. van 5 10 en 20 mm. Kan ik met deze oculairs iets waarnemen? Kunnen jullie aub wat tips geven hoe ik ze kan vinden ALS ik ze uberhoubt kan zien met mn telescoopje:)
    Ik hoop dat op zn minst 1 van jullie mij hierbij een beetje hulp aanbied.
    Mvgrt Yasin

9. Hallo Yasin, leuk dat je sterrenstelsels en andere objecten aan de hemel wilt bekijken. Er is heel wat moois te zien, de truc is alleen om te weten waar je precies moet kijken. Ik weet niet hoe groot je spiegel is, maar als dat bijvoorbeeld een 10 cm newton is kan je er leuke dingen mee zien. Ik raad je dan vooral aan die 20 mm te gebruiken, dat geeft een lage vergroting en dan kan je dingen gemakkelijker vinden. Koop in de winkel een eenvoudige sterrenatlas, bijvoorbeeld de ANWB Veldgids voor sterrenkijken, http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/anwb-veldgids-sterren-kijken.html Als je telescoop een GoTo systeem heeft is het een kwestie van objecten intypen en dan doet de telescoop het werk (eigenlijk de montering), maar als je dat niet hebt moet je de objecten opzoeken. Ik doe dat met behulp van de zoeker op de telescoop, waarmee je van heldere sterren aan de hemel ‘hopt’ naar minder heldere sterren, tot je bij het object bent. Hier staat dat uitgelegd, deze techniek van het ‘star hopping’: http://www.astrocentral.co.uk/starting.html Succes ermee en als je nog vragen hebt dan horen we het wel.