28 maart 2024

Galactische superwind rooft sterrenstelsels van waterstofgas

Credit: J. Geach & R. Crain

Astronomen hebben ontdekt waarom sommige sterrenstelsels maar eventjes nieuwe sterren kunnen produceren. Men heeft namelijk dichte gasstromen ontdekt, die vanuit het compacte stelsel SDSS J0905+57 naar buiten “waaien”. Dit gas wordt uitgedreven door de gezamenlijke stralingsdruk van talloze sterren die in een razendsnel tempo geboren worden. Dit heeft een grote invloed op de toekomstige evolutie van het sterrenstelsel.

De ontdekking is gedaan met een radiotelescoop in de Franse Alpen, waarmee gekeken is naar de aanwezigheid van koolmonoxide. Koolmonoxide kan veel gemakkelijker gedetecteerd worden dan waterstofgas en astronomen weten dat er een direct verband bestaat tussen de hoeveelheid koolmonoxide en de hoeveelheid waterstofgas – vandaar dat koolmonoxide gebruikt wordt als “indicator” voor waterstof.

Het blijkt dus dat veel koolmonoxide (en dus waterstofgas) met een flinke snelheid wordt weggeblazen vanuit het sterrenstelsel. Dat betekent dat het noodzakelijke bouwmateriaal voor nieuwe sterren snel zal zijn uitgeput. Astronomen schatten dat de gasstromen voldoende materiaal bevatten voor wel een miljard zonnen!

De ontdekking heeft ook gevolgen voor andere sterrenstelsels. Voorheen waren astronomen namelijk van mening dat sterren alleen nooit zo’n galactische superwind kunnen produceren en dat de invloed van het centrale zwarte gat hiertoe mede noodzakelijk zou moeten zijn – echter, SDSS J0905+57 heeft helemaal geen supermassief zwart gat!

Bron: University of Wisconsin