23 oktober 2017

Is in M31 en de Perseus cluster een signaal van donkere materie gezien?

M31

Twee groepen natuurkundigen, waaronder een groep onder leiding van Oleg Ruchayskiy and Alexey Boyarskyvan (Ecole Polytechnique F

1. Het zal toch niet waar zijn?? Vinden ze naar alle waarschijnlijk toch die donkere materie waar ze decennia lang naar op zoek zijn geweest.

• Nou, er moet nog heel wat water door de Rijn stromen – om het maar even spreekwoordelijk te zeggen – voordat ze zeker weten donkere materie gevonden te hebben. Ik maak trouwens in de blog melding van die Planck-resultaten, waarmee het bestaan van steriele neutrino’s weer in twijfel wordt getrokken. De meeste presentaties die vorige week in het Italiaanse Ferrara zijn gedaan door het Planck team zijn nu online te zien: http://www.cosmos.esa.int/web/planck/ferrara2014 Als je je verveelt in de kerstvakantie. 🙂

• Dat is niet alleen genoeg voor de kerstvakantie in 2014, maar ook die van 2015 en 2016 als ik het zo zie 😉

Wel leuk dat je de presentatie als particulier gewoon mag bijwonen, vaak is het een besloten kring van enkel uitgenodigde. Had het er voor over gehad, even heerlijk in la belle Italia wat astronomische wetenschap toehoren.