17 augustus 2017

Magnetische velden helpen bij het ontstaan van massieve sterren

Snake cloud magnetic field

Uit recent onderzoek is gebleken dat magnetische velden ervoor kunnen zorgen dat massieve stervormende wolken niet direct onder hun eigen gewicht gaan instorten. Als dat zou gebeuren, zouden sterren van meer dan 8 zonnemassa’s geen kans krijgen om te ontstaan. Doordat de magnetische velden het ineenstorten een hele tijd tegenhouden, krijgen de protostellaire kernen in zo’n wolk de kans om een hele tijd te blijven groeien. Als de massa van zo’n kern dan eindelijk groot genoeg is om de magnetische velden te overtreffen, zal de kern dan (eindelijk) gaan instorten tot een massieve ster.

Massieve sterren zijn veel zwaarder dan de zon (8 tot 150 zonnemassa’s) en hebben een kort maar gewelddadig leven, die vaak eindigt in de vorm van een cataclysmische supernova-explosie. Massieve sterren ontstaan, net als alle sterren, in donkere en uitgestrekte gaswolken. Binnen zo’n wolk ontstaan dan

1. Interessant gegeven voor de EU aanhang 😛 , ondanks dat magnetisme een sterkere kracht is op de kleinere schaal wint de zwaartekracht het uiteindelijk toch om het gas een ster te laten vormen.