29 maart 2024

Oerknal-bericht Teletekst slaat duidelijk de Planck mis

Vanmorgen om 08.32 uur verscheen op pagina 130 op onze Vaderlandsche Teletekst dit nieuwsbericht:

Credit: NOS

Het nieuws is duidelijk: nieuw bewijs dat leek te zijn gevonden voor het ontstaan van het heelal deugt niet. Amerikaanse waarnemingen aan sporen van straling die de Big Bang theorie ondersteunen zouden niet van de oerknal zijn, maar van grote hoeveelheden stof. ‘Bewijs’ oerknal onderuit gehaald, zo knalt de kop eruit. Echter: het bericht over de oerknal mag dan wel duidelijk zijn, het klopt niet! Het bericht slaat op de publicatie deze week van de gezamenlijke analyse door de teams van de Amerikaanse BICEP2 detector op de Zuidpool, da’s de club van Harvard, en van de Planck sonde, dat zijn de Europese onderzoekers.

Binnen de stippellijn het gebied dat door BICEP2 en de Keck Array was onderzocht en nu door Planck. De kleuren geven de emissie door stof aan. Credit: ESA/Planck

Ik schreef twee dagen geleden over die publicatie en het echte nieuws daarin is dat in de kosmische achtergrondstraling van de oerknal, da’s het restant van de straling waarmee het heelal 13,8 miljard jaar geleden tijdens de oerknal doordrenkt was, geen sporen meer kunnen worden teruggevonden van zwaartekrachtsgolven, die ontstaan zijn tijdens de inflatieperiode van de oerknal. Ik snap dat deze laatste zin voor de redactie van TT te lang en ingewikkeld is om in de kop van een bericht op TT te plaatsen, maar de kop ”Bewijs’ oerknal onderuit gehaald’ klopt gewoon niet. Voor de oerknal zijn vele bewijzen, die gebaseerd zijn op talloze waarnemingen en de theorie van de primordiale zwaartekrachtsgolven was niet eens één van de pilaren van de oerknal. De oerknal-theorie zelf is dus met de BICEP2-Keck-Planck analyse geenszins onderuit gehaald. Het enige wat blijkt is dat in de CMB – da’s de cosmic microwave background, de Engelse benaming van die straling – zeker B-mode polarisatie is gevonden, maar dat die vooral ontstaat door stof van onze eigen Melkweg. Wat ook blijkt is dat bewijs voor de inflatieperiode van de oerknal nu ontbreekt. In die zin had de kop op TT beter kunnen luiden: ‘Bewijs’ voor inflatietheorie oerknal onderuit gehaald. Hieronder zie je die door BICEP2 gevonden polarisatie, de streepjes rondom de rode en blauwe gebieden in de CMB.

Credit: BICEP2

Er zit wellicht een spoor van primordiale zwaartekrachtsgolven in de CMB, maar dat signaal is teveel verdund (‘diluted’) om met de huidige instrumenten op te sporen. Na de gezamenlijke analyse is de sterkte van dat spoor, aangegeven door de tensor-to-scalar parameter, r=0,12, maar dat kent een statistische betrouwbaarheid van sigma=2 (95%), hetgeen betekent dat er 5% kans is dat dat spoor niet komt door primordiale zwaartekrachtsgolven en voor wetenschappers is die kans veel te groot. Pas bij sigma=5 spreekt men van echt bewijs, als er een kans van één op een miljoen is dat het signaal niet echt is. Nog één ‘spoiler’ op het TT bericht: de publicatie van BICEP2, Keck en Planck is niet peer-reviewed door andere wetenschappers, zoals wel hoort te gaan en wat deze week verscheen is zelfs een concept! Wie weet dat het definitieve artikel weer verrassende dingen bevat! We wachten het af. Oh ja, nog even een woord van dank aan Mardi, wiens creativiteit ik heb gebruikt in de titel van deze Astroblog.

1. Rob+Heusdens zegt

Tsja, in een teletekst bericht kun je nu eenmaal niet al teveel kwijt, wie zijn wetenschappelijke kennis op peil wil houden door alleen teletekst berichten te volgen, zou toch eens op zoek moeten naar een goed wetenschappelijk boek en wetenschappelijke publicaties moeten lezen.