18 oktober 2017

Oerknal-bericht Teletekst slaat duidelijk de Planck mis

Vanmorgen om 08.32 uur verscheen op pagina 130 op onze Vaderlandsche Teletekst dit nieuwsbericht:

teletekst

Het nieuws is duidelijk: nieuw bewijs dat leek te zijn gevonden voor het ontstaan van het heelal deugt niet. Amerikaanse waarnemingen aan sporen van straling die de Big Bang theorie ondersteunen zouden niet van de oerknal zijn, maar van grote hoeveelheden stof. ‘Bewijs’ oerknal onderuit gehaald, zo knalt de kop eruit. Echter: het bericht over de oerknal mag dan wel duidelijk zijn, het klopt niet! Het bericht slaat op de publicatie deze week van de gezamenlijke analyse door de teams van de Amerikaanse BICEP2 detector op de Zuidpool, da’s de club van Harvard, en van de Planck sonde, dat zijn de Europese onderzoekers.

Binnen de stippellijn het gebied dat door BICEP2 en de Keck Array was onderzocht en nu door Planck.  De kleuren geven de emissie door stof aan.

Binnen de stippellijn het gebied dat door BICEP2 en de Keck Array was onderzocht en nu door Planck. De kleuren geven de emissie door stof aan.

Ik schreef twee dagen geleden over die publicatie

1. Rob+Heusdens zegt:

Tsja, in een teletekst bericht kun je nu eenmaal niet al teveel kwijt, wie zijn wetenschappelijke kennis op peil wil houden door alleen teletekst berichten te volgen, zou toch eens op zoek moeten naar een goed wetenschappelijk boek en wetenschappelijke publicaties moeten lezen.