18 oktober 2017

Skylon: het vliegtuig waarmee je in acht uur tijd de wereld rond kunt vliegen

Skylon SABRE plane

Wie wil nou niet ontbijten aan de Spaanse Costa’s, gaan joggen op de Chinese Muur en dan gaan sterrenkijken in Alaska? Maar weet je wat nog beter is: dit allemaal in

Reacties

  1. Jan Voorbeeld zegt:

    Jullie berichtgeving klopt niet helemaal. Want het vliegtuig dat in 8 uur de wereld rond kan vliegen en het vliegtuig dat de ruimte in vliegt zijn twee verschillende voertuigen.

    Er is SKYLON, het ruimte vliegtuig:
    http://www.reactionengines.co.uk/space_skylon.html

    en dan heb je nog het supersonische vliegtuig LAPCAT:
    http://www.reactionengines.co.uk/lapcat.html

    Niet erg hoor, Astroblogs 😉 Jullie zijn echt niet de eerste (en zeker niet de laatste) die deze twee voertuigen door elkaar halen.

    Behalve dat is het een goed artikel. Fijn dat jullie weer een keer aandacht schenken aan het meest belovende ruimtevaart project wat momenteel gaande is. Heb meer vertrouwen in SKYLON dan in SpaceX Falcon 9 als ik eerlijk ben.

  2. Rob+Heusdens zegt:

    Het materiaal grafeen – zo blijkt uit onderzoek – is in staat om waterstof moleculen uit de lucht te halen. Zou zo’n SKYLON toestel met een huid van grafeen niet een deel van de benodigde waterstof uit de atmosfeer kunnen halen? De huid moet natuurlijk ook de warmte ontwikkeling door luchwrijving bij terugkeer in de atmosfeer kunnen doorstaan, dus is het de vraag of grafeen daarvoor ook geschikt zou zijn, maar aan de bovenzijde is de warmte ontwikkeling in ieder geval vrij beperkt.

  3. Rob+Heusdens zegt:

    Ik vraag me trouwens af of een tweetraps systeem – onderste deel een ‘gewoon’ vliegtuig als draagtoestel dat tot op 15 km gaat; bovenste deel een vliegtuig zoals de skylon, maar dan zonder de (kostbare) ‘airbreathing’ motoren, dus gewone raketmotoren niet eenvoudiger en goedkoper is te ontwikkelen dan dit. Dat bovenste deel kan dan kleiner zijn en heeft minder brandstof nodig omdat het eerste deel v/d vlucht de brandstof wordt geleverd door dat onderste draagvliegtuig. Een beetje zoals het door de Russen ontwikkelde (maar nooit toegepaste) MAKS systeem..

    En waarom gaan de britten de ontwikkeling niet delen met de andere ruimtevarende naties (VS, Europa, India, Japan, China, Rusland) scheelt dan heel wat aan ontwikkelingskosten en kunnen op termijn de gewone draagrakketten in de motteballen.

Laat wat van je horen

*