22 augustus 2017

Vanaf volgende maand gaat de LHC op zoek naar het gluino

CERN-Large-Hadron-Collider

Na een lange periode van twee jaar is de grootste deeltjesversneller ter wereld, de large Hadron Collider (LHC) van het Europese onderzoeksinstituut CERN bij Gen

1. Vraag : … en de ‘Neutralino’ (zie tekst) heeft dan symbool [ ~Ve ] ?

😕

• In de blog staat een link naar een andere blog over het neutralino . Daarin staat een voetnoot met het symbool dat gebruikt wordt.

• Bedankt Arie ! (… denk ik…. )

Als ik het goed begrijp… [ dat zal dan wel niet 🙂 ], is de Neutralino een fermion (!) van de SUSY
        (= supersymetrie hypothese).
        Als ik dan het (2e) plaatje bij de tekst bekijk is er ‘slechts’ de keuze uit Squarks(pastel geel) en Sleptons(pastel roze) .

Uiteraard heb ik, na je verwijzing, ook je blog uit 2008 gelezen. Daar wordt een (nu al verouderd?) symbool gebruik, die ik in deze blog terug vind…

Zo als gezegd, het zal aan mij liggen. 🙂

Ja dat plaatje is niet helemaal compleet – het laat alleen de supersymmetrische partners van materiedeeltjes zien (quarks en leptonen – een elektron is een lepton) en niet de supersymmetrische partners van krachtoverbrengende deeltjes (gluon, W- en Z-boson, graviton, foton). Aangezien krachtoverbrengende deeltjes altijd bosonen zijn, zijn hun partnerdeeltjes dus altijd fermionen.

• Die supersymmetrische partners van de krachtoverbrengende deeltjes staan er wel op hoor, de lichtgroene deeltjes in de rechterhelft (SUSY force carriers). Het neutralino staat er alleen niet op, want dat is geen elementair deeltje, maar een mix van fotino’s, higgsino’s en Z-ino’s. Net zoals protonen een mix zijn van up- en downquarks, zoiets.

2. Michel Beekveld zegt:

Lijkt me dat ze hun funding zeker proberen te stellen:

“Ignoring gravity, the Standard Model with the 125 GeV Higgs boson can be extended to arbitrarily high scales. Only the coupling of matter to gravity guarantees some new phenomena, like maybe strong gravitational effects and production of black holes. But that should happen at an immensely high scale of 10^19 GeV that we may never be able to reach in collider experiments. We are not sure if there is any other physical scale between the electroweak and Planck scale. There’s no well defined energy frontier we can head toward. Particle physics no longer has a firm reference point.”

Mies.