20 augustus 2017

‘Geheim’ van Starburst-stelsels ontrafelt

What is the recipe for starburst? Astronomers studied NGC 253 with ALMA to find out. These new ALMA data reveal a diffuse envelope of carbon monoxide gas (shown in red), which surrounds stellar nurseries -- regions of active star formation (in yellow). By dissecting these regions with ALMA, astronomers are uncovering clues to the processes and conditions that drive furious star formation. The ALMA data are superimposed on a Hubble image that covers part of the same region.

What is the recipe for starburst? Astronomers studied NGC 253 with ALMA to find out. These new ALMA data reveal a diffuse envelope of carbon monoxide gas (shown in red), which surrounds stellar nurseries — regions of active star formation (in yellow). By dissecting these regions with ALMA, astronomers are uncovering clues to the processes and conditions that drive furious star formation. The ALMA data are superimposed on a Hubble image that covers part of the same region.

Sterrenstelsels kunnen grofweg in twee types verdeeld worden: ‘rode’ stelsels met nauwelijks stervorming (zoals de meeste elliptische sterrenstelsels) en ‘blauwe’ stelsels met veel stervorming (zoals de meeste spiraalstelsels). Maar sommige stelsels kunnen als ‘hyperblauw’ getypeerd worden: ze maken wel 1000 keer meer sterren dan typische spiraalstelsels zoals onze Melkweg. Dit soort stelsels worden ‘starburst galaxies‘ genoemd (vrij vertaald: sterreflits-stelsels), maar waarom zijn dit soort stelsels zo goed in het maken van nieuwe sterren?

Om dit geheim te ontraadselen, hebben astronomen gebruik gemaakt van ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) om de kern van het sterrenstelsel NGC 253 te bestuderen. Dit stelsel, ook wel het Sculptor-stelsel genoemd, is het meest dichtbijzijnde starburststelsel. In de kern van dit stelsel wemelt het van de stervormingsgebieden, maar het aantal sterrenkraamkamers is an sich geen criterium voor een starburst. Er moet dus nog een ingredi