19 oktober 2017

Donkere materie bepaalt de grootte van een supermassief zwart gat

galaxy merger

Ieder zwaar sterrenstelsel heeft een zwart gat in z’n centrum en hoe groter het stelsel, hoe groter het zwarte gat. Maar waarom houden die twee verband met elkaar? Een compleet sterrenstelsel is immers miljoenen keren zwaarder dan het zwarte gat! Een nieuwe studie heeft nieuwe inzichten verschaft in dit verband. Het blijkt dat de onzichtbare hand van donkere materie stiekum de groei van het zwarte gat be

1. Ieder zwaar sterrenstelsel heeft een zwart gat in z’n centrum en hoe groter het stelsel, hoe groter het zwarte gat. Maar waarom houden die twee verband met elkaar?

Ik redeneerde altijd heel simpel omdat een groter stelsel ook meer materie heeft en daardoor ook een groter supermassief zwart gat.. En net als dat donkere materie zijn invloed heeft op de vorming van sterren en planeten zal donkere materie ook zijn invloed hebben op het supermassieve zwart gat in het centrum van sterrenstelsel en daarmee dus invloed op het complete sterrenstelsel.

2. Zou het niet andersom kunnen zijn? Zwart gat bepaalt de grootte van de DM hoeveelheid?

We weten niet wat DM is en/of waar het vandaan komt. We weten ook niet wat zo’n zwart gat nu de hele dag aan het uitvreten is. Misschien zijn zwarte gaten de DM fabrieken 🙂

• Dat het andersom is lijkt me niet erg waarschijnlijk. De term mag dan wel “supermassief zwart gat” zijn, maar de massa van dat zwarte gat is meestal maar een zéér klein deel van de massa van het gehele stelsel.

3. Wybren de Jong zegt:

In 2011 werd bij een grootschalig onderzoek juist geconcludeerd dat er geen verband is tussen zwart gat en dark matter halo:

Ik denk dat hierover nog lang niet het laatste woord gezegd is.