11 december 2017

Is donkere materie de belangrijkste oorzaak voor uitstervingen op aarde?

orbit sun milky way

Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de voorspelbare maar onregelmatige omloopbaan van de zon rondom het melkwegstelsel een grote invloed heeft op geologische en biologische processen op aarde. Omdat de zon soms door gebieden reist met een hogere concentratie van donkere materie, zal op dat moment een toename plaatsvinden in het aantal kometen die richting de zon vallen. Bovendien zal de kern van de aarde extra verhit worden en beide fenomenen kunnen resulteren in massale uitstervingen.

Het zonnestelsel voltooit in 250 miljoen jaar een enkele omloopbaan rondom de kern van de Melkweg. Helaas is deze omloopbaan nogal golf-achtig van karakter, waarbij de zon (en de planeten) naar boven en naar beneden bewegen. Dat betekent dat het zonnestelsel iedere 30 miljoen jaar terecht komt in het dichtbevolkte gedeelte van de galactische schijf, de schijfvormige verzameling van sterren, gas en stof die samen het melkwegstelsel defini

1. Hans Schreuder zegt:

Nooit geweten dat de deeltjes van zware materie a) zich verzamelen in de kern van de aarde, b) elkaar annihileren (en daarbij uiteindelijk warmte produceren). Nou ja, het artikel is geschreven door een bioloog.

2. Maar het is niet nieuw…..sinds 2008 zijn er veel artikelen verschenen die een link leggen met DM in de kern van de Aarde en dat het “zo lang” diens warmte vast heeft kunnen houden (dus opwarming door de DM interactie). Wat we er aan hebben, die artikelen, weet ik niet…..

3. Hmmm… Dat al die donkere materie zich uitsluitend concentreert in de aardkern, en niet in de Zonnekern… 🙂

De aardbaan en andere planeetbanen zouden verstoord worden, zodat zelfs de Aarde (en andere planeten) als kometen naar de Zon zouden vallen. We zouden geroosterd worden…. als we het overleefden…

Door annihilatie in de Zon zou de deze (nog) warmer worden, uitzetten en ons roosteren als de aardbaan het toch hield.

Dat er überhaupt nog leven is op Aarde… 😛

NB1 – Of zou DONKERE materie niet gedijen in een fotonen uitstralend hemelobject….

NB2 – Bij zo’n regelmatige baan door de DM, verwacht ik ook regelmatige extinctie golven. Het stenen archief laat wat anders zien. 😉

4. Het bronartikel (in mnras):

Ik hoop dat de link werkt.

Zoals K.J. zegt: het is bepaald niet nieuw. De referenties gaan dan ook tientallen jaren terug. Ik vind dat Rampino zich voorzichtig uitdrukt.

“ABSTRACT

A cycle in the range of 26–30 Myr has been reported in mass extinctions, and terrestrial impact cratering may exhibit a similar cycle of 31 ± 5 Myr. These cycles have been attributed to the Sun’s vertical oscillations through the Galactic disc, estimated to take from ∼30 to 42 Myr between Galactic plane crossings. Near the Galactic mid-plane, the Solar system’s Oort Cloud comets could be perturbed by Galactic tidal forces, and possibly a thin dark matter (DM) disc, which might produce periodic comet showers and extinctions on the Earth. Passage of the Earth through especially dense clumps of DM, composed of Weakly Interacting Massive Particles (WIMPs) in the Galactic plane, could also lead to heating in the core of the planet through capture and subsequent annihilation of DM particles. This new source of periodic heating in the Earth’s interior might explain a similar ∼30 Myr periodicity observed in terrestrial geologic activity, which may also be involved in extinctions. These results suggest that cycles of geological and biological evolution on the Earth may be partly controlled by the rhythms of Galactic dynamics.”