16 december 2017

Massaverhouding tussen protonen en elektronen al 12,4 miljard jaar hetzelfde

quasars

1. Grappig hoe dit soort onderzoek regelmatig voorbij komt waarbij men steeds verder terug kan kijken en steeds weer tot dezelfde conclusie komt dat de massaverhouding tussen protonen en elektronen gelijk is gebleven.

Maar is dit eigenlijk niet meer dan logisch? Een verandering hierin zou grote en desatreuze gevolgen hebben.

2. Stel dat die verhouding wel gewijzigd zou zijn en dat een proton ten opzichte van een elektron in de afgelopen 12 miljard jaar 1% zwaarder zou zijn geworden (of andersom), wat zou dat voor gevolgen hebben? Best wel een interessante vraag, zo’n als-dan vraag.

3. Als het proton zwaarder wordt zou je misschien verwachten dat het elektron in de kern stort. Met een lichtere proton zou het elektron misschien uit de kern gesmeten worden. Andere stellen dat een lichter proton ook instabiel zou zijn.
    Maar mijn idee is dat alles in het universum zo op elkaar is afgesteld dat een verandering van een enkel iets hierin alles instabiel zou maken. Het zou misschien wel kunnen dat als alles evenredig afneemt of toeneemt dat het dan wel stabiel zou blijven, maar dit zoude we niet merken dan, denk ik.
    Maarja, dit schud ik zo even uit de mouw. 🙂

4. Het heelal is de perfectie. Het heelal is het proces om het elektron niet terug op de kern te laten vallen waardoor alles oneindig in beweging is.