19 oktober 2017

Snelste ster van de Melkweg kreeg zwiep van zus

Een artist impression van de oplawaai waardoor US 708 zo'n enorme snelheid kreeg. Links de wegschietende snelle ster US 708. In het midden zijn exploderende zus. Bron: Thomas Kupfer

Een artist impression van de oplawaai waardoor US 708 zo’n enorme snelheid kreeg. Links de wegschietende snelle ster US 708. In het midden zijn exploderende zus. Bron: Thomas Kupfer

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft ontdekt dat de snelste ster uit de Melkweg zo snel is dankzij een ge

1. Dat is dus een type 1A supernova, de standard candle waar het van stikt in het heelal. Dus het heelal is ook gevuld met formule-1 sterren? En dan met een nova een andere ster (bal gas) van 200km/sec naar 1200km/sec versnellen….lijkt mij dat die ster eerder tot een grote wolk gas uit elkaar zou worden geblazen. Ik heb er een beeeetje moeite mee, als leek 🙂

• Als die ster maar compact genoeg is, zal deze wel heel blijven met die snelheid,
      denk ik…als super leek 🙂

• Nou…..de supernova ster heeft eerst heel lang gas kunnen snoepen van de slachtoffer ster….dat kan alleen maar als het slachtoffer niet te compact of stevig is. En het is nu ook nog een werkende ster dus niet al het gas is weggesnoept. Ik kan me er nog steeds niks bij voorstellen….als super-super-leek 🙂

En aangezien de paper achter een betaalmuur verstopt zit, zal ik er als arme super-super-leek wel nooit achter komen hoe het zit 🙁

Er zal ergens anders in de melkweg wel een groot zwart gat zitten die een zwieper heeft gegeven. Wie zegt dat alleen het supermassieve zwarte gat in het centrum van de melkweg dader kan zijn…..althans dat denk ik dan 🙂

Of die ster was de melkweg gewoon hartstikke zat en dacht ik ga even als een speer naar andromeda om te neuzen hoe het daar is 🙂

2. Ja het is een type Ia supernova, géén nova. Ik geloof dat in de meeste gevallen van de nabije compagnon, waarvan de witte dwerg materie heeft afgesnoept en waardoor ‘ie te zwaar werd, weinig overblijft. Maar kennelijk zijn er omstandigheden mogelijk waardoor die compagnon wordt weggeblazen.