24 oktober 2017

Een spectaculair schouwspel van nieuwe sterren in de Melkweg

Deze foto, gemaakt met OmegaCAM van de VLT Survey Telescope van de Paranal-sterrenwacht, toont een deel van de Ara OB1-associatie. In het midden staat de jonge open sterrenhoop NGC 6193, en rechts daarvan de emissienevel NGC 6188, die wordt aangelicht door de ioniserende straling van de helderste sterren in de omgeving. Credit: ESO

ESO

Dit spectaculaire landschap in het zuidelijke sterrenbeeld Altaar bevat een schat aan hemelobjecten. In het gebied, dat ongeveer 4000 lichtjaar van de aarde is verwijderd, zijn tal van sterrenhopen, emissienevels, actieve stervormingsgebieden en andere kosmische juwelen te vinden. Deze schitterende nieuwe foto, verkregen met de VLT Survey Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal (Chili), is de meest detailrijke opname die tot nu toe van dit hemelgebied is gemaakt.

In het midden van de foto staat de open sterrenhoop NGC 6193, die ongeveer dertig heldere sterren bevat en het hart vormt van de Ara OB1-associatie. De twee helderste sterren zijn zeer hete reuzensterren. Tezamen zijn zij de belangrijke lichtbron van de naastgelegen emissienevel, de Randnevel of NGC 6188, die rechts van de sterrenhoop te zien is.

De open sterrenhoop NGC 6193 in het sterrenbeeld Altaar.

Een stellaire associatie is een omvangrijk, los verband van sterren die nog niet ver van hun geboorteplaats zijn afgedwaald. OB-associaties bestaan grotendeels uit zeer jonge blauwwitte sterren, die ongeveer 100.000 keer zo helder zijn als de zon en 10 tot 50 keer zo zwaar.

De Randnevel is een opvallende muur van donkere en heldere wolken, die de grens vormt tussen een actief stervormingsgebied binnen de moleculaire wolk, die bekendstaat als RCW 108, en de rest van associatie1. Het gebied rond RCW 108 bestaat voornamelijk uit waterstof