19 augustus 2017

“Mars was toch minder lang warm en nat dan we dachten”

topografische kaart van Jezero

Topografische kaart (in onechte kleuren) van de omgeving van de Jezero-krater.

Wetenschappers van de Brown University hebben vastgesteld dat een oude krater op Mars in twee verschillende periodes met water is gevuld. In 2005 is vastgesteld dat deze krater, die Jezero wordt genoemd, een kratermeer moet hebben bevat. Er zijn twee kanalen gevonden die het meer gevoed hebben, plus een derde kanaal dat

1. Men zou eens een test moeten doen of inbeelden

Stel Mars heeft dezelfde dikke atmosfeer als de Aarde, … hoelang zou Mars dit kunnen vast houden met het beperkte Mars zwaartekracht.

ik denk dat de Mars atmosfeer snel uitdunt door zonnewind !!

En dus logisch nadenken !!! droge ijle ijskoude klimaat waar zelfs water al snel kookt bij lage temperatuur als de Zon erop schijnt, en het verdampte water verdwijnt de ruimte in…

• Dat klopt helemaal….maar jeugdige Mars had nog een magnetisch veld en dus bescherming. Het afkoelen van Mars had het verlies van zijn magnetisch veld als gevolg….en daarna verlies van atmosfeer…en vervolgens van de mogelijkheid van water in vloeibare vorm. Met magnetisch veld heeft het genoeg zwaartekracht om een atmosfeer vast te houden

• Het van origine aanwezige water kan er wel langer zijn geweest dan jij voor mogelijk houdt.
      Het is maar de vraag of ‘al dat water’ wel oppervlaktewater was, of dat het door vulkanische activiteit beetje bij beetje naar het oppervlak kwam.
      En als het dan zo af en toe naar boven kwam, kan
      – het bovenste deel door een vacuüm bevroren zijn (zie vriesdrogen),
      – terwijl de onderste delen van rivieren/meren wel vloeibaar waren (veilig afgesloten door een deksel van ijs)

Als er ‘genoeg’ water was op Mars, was er misschien wel een periode die we Sneeuwbal-Mars kunnen gaan noemen…. 🙂

—-

Met al die speculaties vind ik wel dat het hoog tijd wordt om een fatsoenlijke expeditie uit te sturen naar Mars.
      Niet zo ‘Mars-One’ missie met maar 4 man, maar zo eentje volgens Kim Stanley Robinson met een 100 koppige bemanning (+ 1 verstekeling(Coyote))