28 maart 2024

Kunnen astronauten tijdens langere missies verkouden worden?

Is het mogelijk dat astronauten tijdens langere missies een neusverkoudheid of andere infecties kunnen oplopen? Wat weten ruimtevaartorganisaties die aan langere ruimtemissies werken daarover?

Bij de eerste bemande Apollo 7 missie (1968), werden alle drie de astronauten snotverkouden. Tijdens de 11 dagen durende testvlucht werden zij behoorlijk prikkelbaar en weigerden zelfs een aantal orders van ‘beneden’ op te volgen. De schuldige voor deze ‘muiterij in de ruimte’ was gezagvoerder Wally Schirra. Zijn bemanningsleden volgden zijn orders. Het was gezien zijn botte gedrag tegenover de vluchtleiding ook meteen zijn laatste vlucht. Experimenten buitenboord zoals het testen van de nieuwe capsule werd door hem geweigerd. Hij wilde niet meewerken aan ‘live vanuit de ruimte’ tv-interviews. Kortom, er hing een behoorlijke negativiteit rond die missie.

Maar hoe zit dat nou in de ruimte?

Eigenlijk is dat onderzoek nog gaande. Het is een serieuze zaak om uit te zoeken hoe het immuunsysteem in de ruimte werkt. Waar de crux ligt is nog onduidelijk. De verspreiding van de immuuncellen in het menselijk lichaam verandert niet tijdens zo’n ruimtereis, maar de activiteit van deze immuuncellen wijzigt wel. Bij een langer verblijf in de ruimte ‘stabiliseert’ het immuunsysteem ook niet.

Als je in de ruimte niest dan dwarrelt het naar alle kanten om vervolgens op panelen en instrumenten terecht te komen. Het is in ieder geval belangrijk om de infectiecontrole in de ruimte op orde te hebben.

Bron Reddit

1. Van kantoorruimtes is het al bekend dat goed ventileren belangrijk is om bacterieën van buiten binnen te krijgen om de bacteriediversiteit op peil te houden. Bij gesloten kantoorruimtes met luchtconditioning nemen bepaalde groepen bacterieën de overhand en worden mensen eerder ziek.
    Zelfde geld natuurlijk dan ook voor huizen of andere ruimtes dat goed ventileren met buitenlucht belangrijk is voor de gezondheid van de mensen.
    Even een raampje openen om te luchten wordt in de ruimte ietjes moelijker, maar er zouden wel maatregelen genoemen kunnen worden om een kunstmatig bacteriediversiteit in stand te houden zoals hier op aarde.

2. Helpen een paar sinaasappels en een UV-lamp dan niet in voldoende mate?

• Sinasappels en ander fruit, of vitamines en mineralen, zijn natuurlijk nodig voor een gezond lichaam. UV-lampen doden alleen maar bacterieën en als je niet uit kijkt jouw ook. 🙂 Je kan een ruimtestation wel steriel houden, maar ook dat is niet goed. Op en in het menselijk lichaam leven tot wel zo’n 1000 verschillende bacterieën die elkaar allemaal in stand houden en zelfs mee helpen met ons immuunsysteem. Met alles steriel houden kan je bacterieën doden die je juist nodig heb voor je bacteriediversiteit waardoor een andere bacterie de overhand kan krijgen en je juist ziek kan maken.
      Het is beter een goede bacteriediversiteit te behouden dan alles maar te willen doden, juist daardoor krijgen mensen allergieën en worden ze ziek. We zijn tenslotte zelf ook een uit de kluiten gewassen bacterie. 🙂

De klachten die sommige mensen krijgen na anti-biotica gebruik zijn vaak juist gerelateerd aan het doden van goede bacterieën door de anti-biotica. Dit is een goed voorbeeld dat alles doden juist averechts werkt en dat we ons lichamelijk bacteriesysteem goed in balans moeten houden.

• Niet overdrijven, jonge vriend. 🙂

Onze voorouders liepen in voor historische tijden naakt over de vlakte, en ondanks dat de zon UV-licht uitstraalde, is er geen enkele reden om aan te nemen dat hun huid steriel was.
        Hetzelfde geldt voor de tegenwoordige toeristen aan mediterrane stranden. 😉

Als er ergens in het ruimteschip een UV-lamp hangt ( en aan staat ), is er geen reden om te verwachten dat de huid van geklede mensen steriel zal worden.
        Wel zal de lucht van een overschot aan micro-organismen worden gezuiverd.

• Ugge, ugge, ugge…!

3. Monique zegt

Stel dat zo’n missie naar Mars gewoon zou doorgaan. Met ongetrainde burgers(?), terwijl André Kuipers zich een jaar het leplazarus trainde.
    Wat als zij dan plots ziek of verkouden worden? Dat wordt rellen in de ruimte als zij net zo prikkelbaar als die Wally Schirra worden.
    Smiley

Medicijnen in de ruimte zullen ook wel anders zijn of werken (denk ik)
    Misschien komen er ooit nog wel eens vaccinaties voor ruimtereizigers 😉 Vaccinaties die je immuunsysteem in de ruimte op peil houden 😀

• “Ongetrainde burgers die in de ruimte gaan rellen? ”

Het zal toch wel niet de bedoeling zijn dat zij zich halverwege de reis bedenken?
      Omkeren en, ongetraind als ze zijn, hier proberen te landen.
      Of erger : als de sfeer aan boord helemaal omslaat, zouden ze een 9-11 achtige aanslag op een Aardse stad kunnen plegen….

Ik denk dat overheden niet staan te juichen als er ongetrainde burgers de ruimte in gaan…

—-

Medicijnen en vitaminen mee.
      Niet alleen tijdens de vlucht, maar ook op Mars zullen die ‘chemicaliën’ anders werken dan we nu denken.
      Geen wonder dat medicijnen én astronauten bij de huidige korte trips ook gecheckt worden.
      Met een beetje mazzel stuurt men ook een medicus mee naar Mars.

4. Monique zegt

Handig hebbedinggetje die UV Light Sanitizer. Maar ik gebruik liever gewoon een emmertje sop als ik schoonmaak. Ruikt alles weer lekker naar bloemetjes 😀

@Obelix – Ik dacht aan Mars One project. Correctie ‘ongetrainde burgers’ klopt niet. Foutje bedankt 😉
    Ik lees verderop (link) “Na uitgebreide training en tests hopen de eerste mensen in 2024 op de planeet te landen.”

Alleen is dat geen garantie dat ze onderweg niet verkouden, ziek en prikkelbaar zouden kunnen worden. En een hassebassie (om de binnenkant te ontsmetten) zal ook wel niet mogen in de ruimte.

5. “Look deep into nature, and then you will understand everything better.”

Dat heeft hij, niet voor niets gezegd….!