19 maart 2024

Onderzoek supernova ‘crime scene’ toont één witte dwerg als dader

Credits: NASA/Suzaku and NASA/CXC, DSS, and NASA/JPL-Caltech

Door te duiken in oude gegevens verzameld met de Japanse röntgensatelliet Suzaki en zijn Amerikaanse collega Chandra zijn sterrenkundigen erin geslaagd om de massa te bepalen van de witte dwerg, die enkele duizenden jaren geleden als type Ia supernova explodeerde. Uit de studie komt naar voren dat er hoogstwaarschijnlijk maar één witte dwerg in het spel was en niet twee botsende witte dwergen, zoals een alternatief scenario luidt. Hierboven zie je het restant van de supernova, 3C 397 genaamd, pakweg 33.000 lichtjaar van ons verwijderd, in het sterrenbeeld Arend (Aquila). Men denkt dat de wolk tussen de 1000 en 2000 jaar aan het expanderen is, een indicatie voor de leeftijd van het restant. De paarsgekleurde restanten aan de buitenrand zijn door Chandra gefotografeerd, de blauwe restanten binnenin door Suzaki. Door te kijken naar de hoeveelheid nikkel en mangaan in het restant was men in staat te bepalen dat de witte dwerg die geëxplodeerd is iets meer dan 1,4 zonsmassa moet hebben gewogen, de bekende Limiet van Chandrasekhar. Een explosie door twee samengesmolten kleine witte dwergen zou een andere hoeveelheid nikkel en mangaan moeten hebben gegeven. Hier het vakartikel over de studie aan 3C 397, dat op 12 maart j.l. is gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters. Bron: NASA.