12 december 2017

Kosmische tsunami wekt comateuze sterrenstelsels

Een met een radiotelescoop gemaakte afbeelding van het bovenste stuk van het cluster van sterrenstelsels 'The Sausage'. De schokgolf is zichtbaar als een helder roze, worstvormige boog (vandaar ook de naam 'The Sausage', het worstje). De schokgolf ontstond een miljard jaar geleden toen twee clusters van sterrenstelsels botsten. De golf beweegt met een hoge snelheid van negen miljard kilometer per uur. Credit: Andra Stroe

Een met een radiotelescoop gemaakte afbeelding van het bovenste stuk van het cluster van sterrenstelsels ‘The Sausage’. De schokgolf is zichtbaar als een helder roze, worstvormige boog (vandaar ook de naam ‘The Sausage’, het worstje). De schokgolf ontstond een miljard jaar geleden toen twee clusters van sterrenstelsels botsten. De golf beweegt met een hoge snelheid van negen miljard kilometer per uur. Credit: Andra Stroe

Sterrenstelsels bevinden zich vaak in een clusters. In zo’n cluster zijn ook veel slapende stelsels die al lang geen sterren meer vormen. Een internationaal team onder leiding van Andra Stroe (Universiteit Leiden) en David Sobral (Leiden en Lissabon) heeft nu ontdekt dat deze comateuze sterrenstelsels gereanimeerd kunnen worden. Als clusters van sterrenstelsels samensmelten, gaat er zo’n grote schok door het gebied dat een geboortegolf van sterren volgt. De ingeslapen sterrenstelsels krijgen als het ware nieuw leven ingeblazen. De wetenschappers publiceren hun bevindingen op 24 april in twee artikelen ((