24 oktober 2017

Kometen en asteroïden fungeren ook in andere zonnestelsels als “watertaxi’s”

asteroid white dwarf

Astronomen hebben aanwijzingen gevonden dat kometen en astero

Reacties

1. galaxy zegt:

Als water op planeten word aangeleverd door kometen en asteroïden waarom hebben dan niet alle planeten een oceaan?

Venus en Mars hebben vermoedelijk een oceaan gehad. Op Venus heeft een op hol geslagen broeikaseffect de oceanen doen verdampen, terwijl op Mars de oceanen deels in de ruimte zijn verdwenen en deels zijn opgeslagen als ijs onder het oppervlak. Mercurius is te klein om zelfs een dampkring vast te houden, laat staan een oceaan.

2. evandijkenevandijken zegt:

Hoe komen kometen en asteroïden aan hun water (of ijs)

• Folkert zegt:

Geen idee.
      Je hoort steeds dat bepaalde planeten te klein zijn om hun water vast te houden, maar kometen,
      van meer dan 4 miljard jaar oud, slagen daar wel in?

Kometen zijn normaal gesproken ijskoud, en in die fase kan een komeet z’n water(ijs) gewoon vast houden. Zodra een komeet het binnen-zonnestelsel binnen treed, zal het ijs gaan verdampen en aan de komeet ontsnappen. Veel kometen doen miljoenen jaren over een rondje zon en brengen slechts een paar maanden door in het bereik van de zon, dus kunnen ze een deel van hun ijs miljarden jaren vasthouden.

De binnen-planeten (Mercurius t/m Mars) staan al miljarden jaren op hun plek. Degene zonder dampkring zien dat eerste dat ijs verdampen en, vanwege de geringe zwaartekracht (want daarom hebben ze geen dampkring) geheel ontsnappen. Mercurius is de enige planeet die klein genoeg is om z’n water op die wijze te verliezen. [bedenk goed dat in een (bijna-)vacuum, zoals bij een planeet of ander object (komeet) zonder dampkring, water alleen in ijsvorm en dampvorm kan bestaan]

Water is een algemene component van interstellaire gaswolken, dus als deze gaat instorten tot sterren met planeetvormende schijven, komt dat water dus beschikbaar voor de formatie van allerlei objecten.

• ObelixObelix zegt:

Maar waren de binnenplaneten dan eerst een verzameling

– koude vochtige rotsblokjes die langzaam tot koude waterrijke planeten samenklonterden,
          waarna een deel van de lichtere componenten werd weggebrand en met de zonnewind werd getransporteerd naar koudere regionen

OF

– warme drooggestookte rotsblokjes die langzaam tot droge planeten samenklonterden, waarna m.b.v. ‘watertaxi’s lichtere componenten (o.a. atmosferen en oceanen) werden aangevoerd.

😕

Ik zou zeggen het laatste, maar goed, ik ben ook geen expert 😉

• ObelixObelix zegt:

Wanner spreek jij de waarheid :

7-5-2015 18:20 ” Mercurius … z’n water… verliezen. ”
            8-5-2015 16:22 [ bij de vorming van Mercurius was deze gortdroog ]

Ik ben heel scherp vandaag. 😀 😛

PS ik geloof dat het wetenschappelijke onderzoek nog in volle gang is. Gegevens van o.a. 67P/C-G zijn helaas niet eenduidig.

Aaaah verrek, je hebt me 😛