20 augustus 2017

Ruimteschepen van grafeen hebben wellicht alleen zonlicht als “brandstof” nodig

De ontdekking van "springend grafeen" zou zonnezeilen wellicht overbodig kunnen maken.

De ontdekking van “springend grafeen” zou zonnezeilen wellicht overbodig kunnen maken.

Grafeen, toch al een bizar wondermateriaal, blijkt nog een aanvullende en nogal bijzonder eigenschap te hebben. Als je namelijk licht erop focust, gaat het grafeen bewegen! Wetenschappers hebben dit per ongeluk ontdekt bij een studie naar zogenaamde grafeen-sponzen. Toen ze het stuk grafeen probeerde te snijden met een laserstraal, vloog het spontaan een paar centimeter de lucht in!

De wetenschappers waren natuurlijk ge

1. ObelixObelix zegt:

Nu heb ik niet zo super veel verstand van elementaire deeltjes, maar uit fotonen maak je volgens mij geen elektronen. 😉
    Als de fotonen stroom (licht) aan blijft, is het dus onmogelijk dat de elektronen stroom continu door blijft gaan: Een gegeven voorwerp heeft een (misschien enorme) maar beperkte voorraad elektronen, en die elektronen, maken samen met atoomkernen atomen of moleculen. Dus wat wij materie noemen.
    Zonder elektronen geen samenhang.

Lekker ruimte schip wordt dat, welke halverwege de reis desintegreert.
    Zelfs al zou er genoeg samenhang overblijven, dan krijgt het schip een akelige elektrische schok als men de lading wil uitladen. 🙂

En dan nog iets: heeft men al een idee hoe men koers wil houden? Als ik het goed begrijp, vlucht ons vaartuigje weg van (zon) licht. Maar wat nu als men vracht heeft die van een Gasreus naar de Aarde moet. Dan heb je misschien toch niet zoveel aan dit type schip. 🙂

NB Ik begrijp nu wel waarom wij nooit zijn bezocht door een Alien beschaving. Hun schepen zijn linearecta naar de donkerste krochten van de ruimte gevlogen. Hun ruimtevloot-kerkhof zweeft aldaar nog steeds rond. 😉

– – –
    @ Olaf
    Ik probeer niet je artikel te ‘slopen’, maar geef slechts aan dat ik te weinig hersenen en fantasie heb, om een en ander te volgen. 🙂 [ Sorry… ]

• Nico W zegt:

Zelfkennis is prima: inderdaad geen benul van elementaire deeltjes. Lees eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Foton
      En denk ook eens na over E=mc².

• Wouter zegt:

Klopt grotendeels, maar je vergeet dat de elektronen ook weer aangevuld kunnen worden door ze uit de omgeving (lucht) op te nemen. Er is inderdaad sprake van een ladingsscheiding (elektronen worden uitgestoten en grafeen blijft positief achter) en er ontstaan dus geen nieuwe elektronen. als een deel van de elektronen uit het grafeen is weggeslingerd, dan blijft het grafeen achter met een grote positieve potentiaal. Het neemt dan elektronen uit de omgeving op (luchtmoleculen zullen ioniseren) en het process gaat zo verder. Niet alle elektronen nemen deel aan de bindingen tussen atomen, en om kwantummechanische redenen en de structuur van grafeen zou je eigenlijk moeten zeggen dat het als een bindingselectron ontbreekt dat dan niet de binding tussen twee specifieke, ‘aanwijsbare’ atomen zal breken, maar eerder dat alle bindingen in de grafeen een beetje zwakker worden (als je meer weer weten zoek dan op ‘delocalisatie’ van electronen in een geleider).

@Nico W: De fotonen van zichtbaar licht (hier gebruikt) hebben niet voldoende energie om een elektron/positron paar op te wekken en dat proces speelt hier dan ook geen rol.

• gert1904gert1904 zegt:

“De vrijgekomen informatie bij dit ontdekte nieuwe fenomeen is dan ook nog uitermate karig.”.

Nou, doe je best:

😀😀. Een goed leesbaar verhaal van 22 pagina’s.

Het is -mij- niet duidelijk waardoor de voorkeursrichting (het sample beweegt omhoog en, bijvoorbeeld niet opzij) ontstaat. Door welke krachten beweegt het sample überhaupt? Zien de auteurs iets over het hoofd? Willen zij te snel “scoren”?

Het is wachten tot onafhankelijke derden dit fenomeen weten te reproduceren. Of ontkrachten.

2. @paul volgens mij zegt Olaf nergens dat elektronen gemaakt worden uit fotonen. Alleen dat de elektronen uit het grafeen vrijkomen door beschijning met licht. Dat lijkt exact op het foto-elektrisch effect, ontdekt in 1887 door Hertz en verklaard in 1905 door Einstein, waarvoor de laatste de Nobelprijs kreeg.