24 oktober 2017

Lightsail maakt zich klaar om woensdag uit te vouwen in de ruimte [Update]

sunbeam-spaceship-1030x687

De op 20 mei j.l. met een Atlas V vanaf Cape Canaveral Air Force Station in Florida gelanceerde Lightsail-1 zal komende woensdag z’n 32 vierkante meter grote zonnezeil uitvouwen. Het idee van die Lightsail – een Kickstarter-initiatief van Planetary Society-baas Bill Nye (in de video onderaan de blog legt hij ’t allemaal uit) – is dat het in de ruimte moet gaan voortbewegen door invloed van de fotonen van de zon, die een stralingsdruk uitoefenen op het grote, van mylar gemaakte zeil, zoals getoond in deze illustratie:

lightsail

In eerste instantie leek het compleet mis te gaan met de Lightsail, want enkele dagen na de lancering was er plotseling geen enkele vorm van communicatie meer mogelijk met de satelliet. De Lightsail was gebouwd rondom een goedkope ‘cubesat’, dus heel erg verrassend was dat allemaal niet. Maar acht dagen later was er opeens weer wel communicatie en het zou best wel eens kunnen dat Moeder Natuur daar een handje bij heeft geholpen! Op de een of andere manier was de boordcomputer in slaap gesukkeld en had ‘ie een reboot nodig om weer te activeren. En da’s precies wat er zaterdag 30 mei moet zijn gebeurd: die boordcomputer moet geraakt zijn door een kosmisch deeltje, wellicht afkomstig van een ver verwijderde supernova of actief zwart gat, en dat energierijke kosmische deeltje – meestal is dat een proton – moet de reboot hebben veroorzaakt (zie de tweets hierover van Casey Dreier, directeur bij de Planetary Society).

1. Folkert zegt:

Zo, da’s effe geluk hebben. Zou mijn PC om dezelfde reden wel eens spontaan rebooten????
    Als je er maar in geloofd, dat schijnt het belangrijkste te zijn.

2. Die kosmische deeltjes komen nooit aan op het aardoppervlak. Hoog in de atmosfeer botsen ze met deeltjes en dan krijg je vervolgens een lawine van andere deeltjes, die steeds minder energie hebben naarmate ze lager komen.

3. Ik heb er even een update aan toegevoegd. Vandaag zijn de panelen uitgevouwen, vrijdag a.s. worden de zeilen uitgerold. Dan pas gaat ‘ie varen. 🙂