18 december 2017

Simulatie toont aan dat Sedna van een andere ster afkomstig is

Artistieke impressie van Sedna Credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC-Caltech)

De Leidse astronomen Lucie Jilkova en Simon Portegies Zwart hebben met grootschalige simulaties aangetoond

1. Enceladus Enceladus zegt:

In het filmpje lijken de zon en die andere ster bijna recht op elkaar af te komen. Is het niet zo dat sterren baantjes om het hart van de Melkweg trekken, zoals planeten dat doen om hun ster? En draaien sterren dan ook niet doorgaans baantjes in dezelfde richting (anti-klokwijs, neem ik aan) om het hart van de Melkweg?

• Martin Schoenmaker Martin Schoenmaker zegt:

Wanneer de door jouw beschreven banen elkaar kruisen kan je heel goed toch twee sterren hebben die (relatief gezien) recht op elkaar afkomen.

2. Martin Schoenmaker Martin Schoenmaker zegt:

Dus tijd van close encounter is bekend. De richting. De massa van de ster. Dan komt bij mij meteen de vraag op, welke ster was het?

Zou het net zo’n situatie zijn als wat beschreven is in dit artikel? http://www.astroblogs.nl/2015/02/17/70-000-jaar-geleden-vloog-de-ster-van-scholz-door-de-oortwolk-van-het-zonnestelsel/

• Enceladus Enceladus zegt:

Ja, we hebben een ‘smoking gun’, dus moet het ook mogelijk zijn om ‘de dader’ op te sporen.
      Lijkt me leuk om dan in de toekomst bij wijze van grap een boodschap naar die ster te sturen: ‘You forgot something…’ 😉

• gert1904 gert1904 zegt:

“Jilkova: ‘De passage van de andere ster moet hebben plaatsgevonden voor het zogenoemde late heavy bombardment waarbij zo’n 4 miljard jaar geleden….’ “.

Ga er maar van uit dat dat niet terug te rekenen is. In vier miljard jaar heeft de Zon een kleine twintig omlopen op het centrum van de Melkweg gemaakt.

Het doet een beetje denken aan het Butterfly Effect uit de chaos theorie.

3. Enceladus Enceladus zegt:

Ja, en ondertussen misschien wel onze kroonjuwelen meegepikt…
    We want our planets back!

😉

4. Nico W zegt:
    • gert1904 gert1904 zegt:

Interview (ca. 6 min.) met prof. Portugies Zwart op:

“Voor zover ik weet zijn wij de eersten die ontdekt hebben dat …”.

• Nico W zegt:

In 2004 werd al geopperd dat Sedna van een ander planetenstelsel zou kunnen komen. Dat was toen een idee. Zwart en Jilkova hebben dit idee verder uitgewerkt, en dat zeggen ze ook. Nu is er een sluitend wiskundig model, en dat is heel mooi. Vooral ook hun sterke uitgangspunt van de impulsmomenten der objecten.

Verder is nu bekend, dat Pluto rood is en zijn mede-KBO Charon grijs. Dus….
        wie weet hebben ze allebei een verschillende oorsprong en zijn ze een stelletje geworden door een botsing van 4 mld jaar geleden! De kleine maantjes hebben ook verschillende kleuren!

En nog meer: in M87 zijn restanten van een ouder stelsel aangetroffen, dat door M87 is opgeslorpt. In de Melkweg was al eerder zo’n sliert sterren bekend.

Samenvattend: het is dus zelfs mogelijk dat een ster van een ander stelsel onze zon passeert, en een planeet uitwisselt!

5. Marco de Kock zegt:

En over 2 jaar vinden ze de “missing Planet X” en staan al deze dwaze theorieën weer op losse schroeven…Ik krijg de laatste jaren het idee dat men “maar” iets roept om in het nieuws te komen met weer een theorie over de buitenrand van het Zonnestelsel. Men maakt een theorie om “iets” te klaren ipv te onderzoeken hoe het is zoals het is. Als ik maar zoveel mogelijk bereken kan ik alles verklaren … maar er zijn teveel zaken die we nog niet weten en kunnen verklaren. En tot die tijd moeten we dit maar weer aannemen? Doei, ik pas even…

• days of our lives zegt:

Er wordt niet uitgesloten dat er andere planeten zijn die verantwoordelijk zijn voor de afwijkende baan van Sedna. Dit nieuwsbericht wil slechts aangeven dat er ook oorzaken kunnen zijn zonder dat de invloed van een of meer andere (nog onontdekte) planeten voor die afwijkende baan vereist is.

• Nico W zegt:

De hypothese van een 10e planeet is al heel oud. Want toen de baan van Neptunus werd doorgerekend, bleek die niet te kloppen met de waarnemingen. Men ging op zoek. En Pluto was het resultaat van die zoektocht. Maar Pluto is veel te licht. Dus de conclusie bleef dat er mogelijk toch nog een zware planeet zou kunnen zijn.
        In dit onderzoek van Jilkova en Zwart wordt een heel andere verklaring aangedragen; die verklaring is gebaseerd op waarnemingen die in een model gestopt zijn, en welk model plausibele uitkomsten geeft. Het nieuwe aan dit model is de voorbijtrekkende ster die planeten uit hun baan trekt.
        Naar mijn idee heeft dat vooral ook gevolgen voor de Oort-Wolk!
        Een verklaring over de afwijkende baan van Sedna is dan nog niet gegeven. Misschien gewoon een meetfout?