20 augustus 2017

‘Zwarte gaten hebben geen alles vernietigende ‘firewall’, omdat ze niet volmaakt zijn’

firewall

Enkele jaren terug was daar de opzienbarende berekening

Reacties

1. EnceladusEnceladus zegt:

Een zwart gat als een soort intergalactische kopieermachine. Interessante gedachte. Maar dat hologram dat dan wordt aangemaakt, waar blijft dat? Dat verdwijnt buiten onze waarneming in het zwarte gat?

• Ik denk dat het zo gaat: stel dat een planetoïde te dicht bij een zwart gat komt en in de waarnemingshorizon valt. De planetoïde zelf valt naar binnen en zal uiteindelijk in de singulariteit komen (als dat bestaat, of iets als een fuzzball, de theorie van de kwantumzwaartekracht die dit beschrijft bestaat nog niet), op de waarnemingshorizon blijft een kopie van de planetoïde achter. Dit past ook precies bij de tijddillatatie, waarbij een waarnemer op veilige afstand, ver verwijderd van het zwart gat, de planetoïde steeds langzamer naar de waarneemhorizon ziet gaan en hij deze nooit helemaal over die grens ziet gaan. Terwijl de planetoïde zelf gewoon de grens passeert, blijft die kopie achter op de horizon en die wordt door de veilige waarnemer bekeken.

Dat is een interessante gedachte Arie. Als het zo zou gaan, dan zou een zeer oud Zwart Gat uiteindelijk zichtbaar moeten worden doordat we rond de waarneminghorizon kopies zien van alle hemellichamen die erin zijn verdwenen. Over miljarden jaren tijd zou een Zwart Gat dan dus herkenbaar moeten zijn aan een schijbare cluster van hemellichamen. Zoiets hebben we nog niet waargenomen, maar ik vermoed dat je om het waar te kunnen nemen behoorlijk dichtbij een Zwart Gat moet zijn. Ben benieuwd wanneer we zo’n beeld voor het eerst in een SF-film zullen zien opduiken.

2. MoniqueMonique zegt:

Perfecte kopieermachines? Of zijn zwarte gaten de databanken/opslagruimtes van het universum? Werken zwarte gaten als converters? Deze dan: Een planetoïde die te dicht bij een zwart gat komt wordt geconverteerd, valt door en gaat naar de ‘opslagruimte’. De planetoïde zelf blijft tijdelijk in de vortex in ‘sluimerstand’ hangen.
    Dan zou de oerknal uit een zwart gat kunnen zijn ontstaan.

Ja, het idee dat een Zwart Gat elders een oerknal betekent en dus het begin van een nieuw heelal is, spreekt mij wel aan.