22 augustus 2017

Hubble ziet atmosfeer exoplaneet Gliese 436b verspreiden tot komeetachtige staart

This artist's concept shows the enormous comet-like cloud of hydrogen bleeding off of the warm, Neptune-sized planet Gliese 436b just 30 light-years from Earth. Also depicted is the parent star, which is a faint red dwarf named Gliese 436. The hydrogen is evaporating from the planet due to extreme radiation from the star. A phenomenon this large has never before been seen around any exoplanet.

Voorstelling van Gliese 436b, z’n op een komeet lijkende gasstaart en z’n moederster.

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Hubble ruimtetelescoop bij de exoplaneet Gliese 436b, een warme exoplaneet die ongeveer zo groot als Neptunus is en die 23 aardmassa aan massa heeft, een enorme waterstofwolk ontdekt, die als een soort komeetstaart van de planeet af gericht is. De planeet staat op 4 miljoen km afstand van de ster Gliese 436, waar ‘ie in 2,6 dagen omheen draait. Beiden staan slechts 30 lichtjaren van ons vandaan, voor sterrenkundigen is dat net om de hoek. De staart – bijgenaamd ‘The Behemoth’ – werd ontdekt door de ‘transitie’ van de planeet voor de ster langs te bestuderen, waarbij bleek dat de helft van het ultraviolette sterlicht door de gaswolk wordt verduisterd (zie video hieronder).

De met Hubble ontdekte gasstaart is wel vijftig keer zo groot als de ster, die een rode dwerg is. Vanwege deze kleine afstand is de atmosfeer in snel tempo aan het verdampen en dat zorgt er voor dat achter de planeet nu een lange gekromde staart hangt. Berekeningen laten zien dat er per seconde ongeveer 1000 ton waterstof uit de atmosfeer van de planeet verdwijnt. Gliese 436 moet vroeger wel actiever zijn geweest en men denkt dat in de eerste miljard jaar van z’n bestaan de verdamping van de atmosfeer van Gliese 436b sneller moet zijn gegaan. Men schat in dat in totaal zo’n 10% van de atmosfeer verdampt is. Gliese 436 en z’n planeet zijn minstens zes miljard jaar oud. Het zou best kunnen dat de aarde vroeger ook van z’n waterstof gestript is onder invloed van de zon. Hier het vakartikel over de ontdekking van de gasstaart bij Gliese 436b. :bron: Bron: Hubble.