28 maart 2024

Een verbannen ster maakt een interstellaire boeggolf

credit: NASA/JPL-Caltech

Zeta Ophiuchi raast met een snelheid van 24 kilometer per seconde door het heelal en dat is razendsnel! Zo snel zelfs, dat voor de ster uit een boeggolf van 12 lichtjaar breed gevormd wordt! Deze boeggolf bestaat uit samengedrukt gas en stof en is nu door de Spitzer-ruimtetelescoop prachtig op de gevoelige plaat vastgelegd.

Zeta Ophiuchi is een jonge, blauwe ster van 19 zonnemassa’s en bevindt zich op een afstand van 366 lichtjaar vanaf de aarde. Maar hoe komt die ster aan z’n enorme snelheid? Astronomen vermoeden dat Zeta Ophiuchi ooit deel heeft uitgemaakt van een dubbelster. Z’n partnerster is vervolgens ontploft als supernova, waarbij de begeleider een enorme rotschop heeft gekregen. Deze kosmische echtscheiding mag met recht een vechtscheiding genoemd worden! 😛

Net zoals alle sterren, stoot ook Zeta Ophiuchi een constante stroom van geladen deeltjes uit. Een zonnewind dus, of in dit geval een “Zeta Ophiuchi wind” 😉 – hierbij wordt het interstellaire gas vóór de ster samengedrukt tot een zwierende boogvorm. Het is vergelijkbaar met hoe een speedboot boeggolven in het water veroorzaakt, maar dan op kosmische schaal. Bron: Gizmodo.

1. Nico W zegt

Is 24 km/s snel? De Aarde draait met 29 km/s om de Zon, en de Zon draait met 220 km/s om het centrum van de Melkweg. Is er sprake van een typefout??

• Olaf van Kooten zegt

Ik heb het gecontroleerd en ook op Wikipedia wordt een waarde gegeven van 20 tot 30 kilometer per seconde. Ik denk dat dit de eigenbeweging is t.o.v. een vaste set van sterren.

“ζ Ophiuchi is moving through space with a peculiar velocity of 30 km s−1. Based upon the age and direction of motion of this star, it is a member of the Upper Scorpius sub-group of the Scorpius-Centaurus Association of stars that share a common origin and space velocity.[12] Such runaway stars may be ejected by dynamic interactions between three or four stars. However, in this case the star may be a former component of a binary star system in which the more massive primary was destroyed in a Type II supernova explosion. The pulsar PSR B1929+10 may be the leftover remnant of this supernova, as it too was ejected from the association with a velocity vector that fits the scenario.[3]

Due to the high space velocity of Zeta Ophiuchi, in combination with high intrinsic brightness and its current location in a dust-rich area of the galaxy, the star is creating a bow-shock in the direction of motion.”

Dus de waarde klopt gewoon.

2. Obelix zegt

Ik denk dat het bijzondere er uit bestaat dat
    deze ster er in zijn eentje voor zorgdraagt dat zich een “spiraalarm” vormt.

De ( normale) spiraalarmen van onze Melkweg zijn een gevolg van 10tallen miljarden sterren, die allen zo ongeveer dezelfde route volgen….