23 augustus 2017

Populatie van verborgen zwarte gaten ontdekt

supermassive black hole

Animatie van een door stof omhuld zwart gat.

Astronomen hebben bewijs gevonden voor een verborgen populatie van supermassieve zwarte gaten. Hierbij is gebruik gemaakt van de Nuclear Spectroscopic Telescope Array, een ruimtetelescoop die vooral gevoelig is voor r

1. Galaxy zegt:

Is er al bekend wat zwarte gaten zijn? Zijn het echt gaten, een soort doorgang naar een ander universum ofzo?

• Met de regelmaat van de klok hebben we het hier over zwarte gaten. Jazeker, er is veel bekend over zwarte gaten, maar er zijn ook veel dingen die nog niet bekend zijn, o.a. over mogelijke doorgangen naar andere universa (áls die bestaan). Voor een algemene introductie verwijs ik je naar de Wikipedia-pagina hierover: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_gat Als je iets specifieks wilt weten over zwarte gaten dan horen we het wel.

2. Paul BakkerPaul Bakker zegt:

Zo hé, dat is een mooie plaat gemaakt met die Nuclear Spectroscopic Telescope Array!
    Dat zou ik tenminste denken als ik niet beter wist….

3. ObelixObelix zegt:

“… 5 zwarte gaten veel actiever en helderder te zijn … ”

( helderzwarte gaten zijn natuurlijk wel met het blote oog te zien. 😉 )

On Topic :
    Als er dan extra (voorheen : ‘ verborgen) zwarte gaten ‘ worden ontdekt, is er dan nog wel DM nodig?

• De Schrijvende Poes zegt:

Vooralsnog wel. Deze gaten werden al voorspeld maar we zagen ze niet. Dus dan zijn ze er wel, maar worden ze onttrokken aan ons oog, of ze zijn er niet, en dan zou zo’n stelsel juist iets lichter worden wat de noodzaak voor DM alleen maar benadrukt.

Theoretisch ook slecht te onderbouwen, ietwat verduidelijkt met een Lang Verhaal:

Als supermassieve zwarte gaten de verklaring voor DM zijn…

Een ruwe indicatie: je zou bij een stelsel dat 200 miljard zonsmassa’s telt, maar liefst 1 biljoen zonsmassa’s extra nodig hebben om de beweging van sterren te verklaren.

Het zwaarste zwarte gat dat we als zodanig kennen, is zo rond de 40 miljard zonsmassa’s. Laat me de getallen even in verhouding zetten door alles door 1 miljard te delen:

Sterrenstelsel heeft dan 200 zonsmassa’s; het centrale zwarte gat maken we het zwaarste dat we kennen, dus 40 zonsmassa’s. Extra zonsmassa’s die nodig zijn: 1.000

Je hebt dan dus, naast het centrale zwarte gat, nog eens 25 extreem zware zwarte gaten nodig per sterrenstelsel. Die bovendien allemaal min of meer onzichtbaar zijn. Wat schreeuwt om verklaringen.

Deze extra zwarte gaten moeten dan ook nog eens op een zeer aparte manier verpreid staan, en niet willekeurig (want dat heeft natuurlijk effect op de baan van sterren in het stelsel). Verklaring nodig.

Ook hebben uiteraard de zwarte gaten elkaar niet opgeslokt (wat ook weer verklaard moet worden).

Om dit alles goed te verklaren, en ik druk het mild uit, zijn ‘erg onwaarschijnlijke’ begintoestanden voor een stelsel nodig en daarmee geheel nieuwe ideeën over hoe sterrenstelsels ontstaan. Occam’s razor toepassen is wat lastig omdat DM zelf nog niet verklaard is, maar toch lijkt het een stuk eenvoudiger om donkere materie te postuleren die grofweg gelijkmatig verdeeld is en ‘alleen maar’ geen licht absorbeert en uitzendt.

Een ander verhaal wordt het als je DM postuleert in de vorm van micro zwarte gaten. Daar zijn wel ideeën over: