14 december 2017

Astronomen ontdekken kosmisch kannibalisme bij zeldzame dubbelster

Animatie van de cataclysmische variabele en eclipserende dubbelster Gaia14aae.

Een internationaal team van astronomen heeft, met behulp van amateurastronomen, een nogal unieke dubbelster gevonden. Het is de eerste dubbelster van dit type waarbij de ene ster de andere helemaal kan bedekken. De dubbelster is een zogenaamde cataclysmische variabele, waarbij een kleine (maar superdichte) witte dwergster materiaal steelt van een grotere, maar minder dichte, begeleider. Hierbij wordt de grotere ster langzaam “opgevreten” in een vorm van stellair kannibalisme. Het stelsel zou ons belangrijke nieuwe inzichten kunnen verschaffen in een mysterieuze klasse van supernovae, de zogenaamde ultra-heldere type-Ia supernova’s.

De dubbelster is Gaia14aae gedoopt en bevindt zich op een afstand van 730 lichtjaar, in de richting van het sterrenbeeld Draco (Draak). Het stelsel is in augustus 2014 ontdekt door de Europese Gaia-ruimtesonde, die de dubbelster binnen

1. gert1904gert1904 zegt:

Citaat:

“Am CVn-stelsels bestaan uit een kleine en hete witte dwergster in een omloopbaan rond een grotere, “normale” ster.”.

Hm. De witte dwerg heeft, volgens het bronartikel, honderd keer zoveel massa als zijn begeleider, de grotere, “normale” ster.

Ik lees net je juiste reacties over het massamiddelpunt van het Pluto-stelsel …. 😀😀😉😉