29 maart 2024

NASA publiceert 7e Kepler catalogus: 521 exoplaneten erbij, dat maakt 4696 exoplaneten

Credits: NASA/Ames/JPL-Caltech

De NASA heeft vandaag de zevende Kepler catalogus van exoplaneten gepubliceerd, een lijst met 521 nieuwe exoplaneten. Tezamen met de 4175 eerder ontdekte exoplaneten maakt dat in totaal 4696 exoplaneten, waarvan er 1030 bevestigde exoplaneten zijn en 3666 kandidaat-exoplaneten, planeten die nog moeten worden bevestigd door een onafhankelijk ander instrument. Hierboven zie je een grafiek met daarin in blauw de 4175 eerder bekende exoplaneten, in geel de 521 die er vandaag bij zijn gekomen. Exoplaneet Kepler-452b, die heel erg veel op onze aarde lijkt en die door de NASA wordt omschreven als de ‘grotere en oudere neef van de aarde’ behoort tot de 521 nieuwe exoplaneten en is ook bevestigd. In de nieuwe groep behoort een dozijn exoplaneten, die net als Kepler-452b minder dan twee keer de omvang van de aarde hebben en die zich allen in de leefbare zone rondom hun ster bevinden, de zone waar de temperatuur geschikt is om water in vloeibare vorm te laten voorkomen. Hieronder zie je deze exoplaneten en ter vergelijking de aarde – dubbelklikken om de verkepleriseren.

Credits: NASA/Ames/JPL-Caltech

Alle 521 exoplaneten zijn met nieuwe analysetechnieken opgespoord in de gegevens van Kepler, die in z’n eerdere missie tot 2013 waarnemingen verrichtte, tot het uitvallen van twee gyroscopen verdere waarnemingen belemmerden. Kepler is inmiddels aan z’n tweede missie begonnen, K2 genaamd, en in dat kader heeft ‘ie weer 22 nieuwe exoplaneten gevonden, die allen zijn bevestigd.

Bron: NASA + NASA.

Kepler-438b lijkt me qua maat nog het dichtste in de buurt komen van de eretitel ‘Eerste zusje van de Aarde’.

2. Obelix zegt

Als je in het diagram hierboven de 521 gele stippen vergelijkt met de 4175 blauwe, lijkt het mij dat de Gelen zich anders verspreiden : het gros zit tussen 2 tot 30 omloop dagen, 0,7 tot 2 Aarde-stralen.

Zou
    a) men de techniek hebben verbeterd
    b) men steeds dezelfde sterren onderzoeken, waardoor die sterren nu ook info over kleinere planeten ‘vrijgeven’.
    c) het op toeval, of slechts mijn waarneming berusten…:-?

• Ik denk dat je gelijk hebt. De gegevens van de Kepler ruimtetelescoop zijn al een paar jaar hetzelfde, door het einde van z’n eerste missie ergens in 2013. Volgens mij zijn de technieken verbeterd waarmee de gegevens geanalyseerd kunnen worden. Met de ‘oudere’ technieken zag men vooral de grotere en zwaardere exoplaneten, nu men er met een stofkam doorheen gaat komen de kleinere exoplaneten te voorschijn.

• Obelix zegt