20 oktober 2017

NASA’s ruimtetelescoop Kepler heeft ‘een grotere en oudere neef van de aarde’ ontdekt: Kepler-452b

452b_artistconcept_beautyshot

De NASA heeft zojuist op een persconferentie bekend gemaakt dat sterrenkundigen met de Kepler ruimtetelescoop een ‘grotere en oudere neef van de aarde’

Dat heb je weer razend snel voor mekaar, Arie. Mijn complimenten!
    Wat is nou het Hollandse tintje aan de ontdekking?

• Dank je. De Nederlandse inbreng staat in de update die ik er zojuist heb ingezet. Op verzoek van het SETI-instituut, dat bij de ontdekking en bekendmaking betrokken was, heeft Daniëlle Futselaar een artist impression van Kepler-452b gemaakt. Ik kon de blog al een beetje prepareren omdat ik vanmiddag al via via hoorde dat het ging om Kepler-452 (hetgeen ik toen ook al via Twitter heb laten weten).

Aha, handel met voorkennis dus! Nou, voor deze ene keer zij het je vergeven. 😉

PS: Tevens complimenten aan Daniëlle!

2. MoniqueMonique zegt:

Ik was te laat voor de live uitzending, maar is er ook nog gesproken over een maan bij Kepler-452b?

Niet dat ik weet. Het waarnemen van een exomaan bij zo’n toch wel kleine exoplaneet zal bepaald geen sinecure zijn, denk ik.

3. Nee, voor zover men weet is er geen maan bij Kepler-452b. Maar dat er toch eentje te zien is op de artistieke impressie ervan komt door Daniëlle Futselaar, die de artistieke vrijheid heeft dat te doen. Ik heb haar dit gevraagd en dat is wat ze heeft aangegeven. Wellicht dat we in de toekomst nog exomanen ontdekken (vast bij exoplaneten die dichterbij staan dan Kepler-452b, die met 1400 lichtjaar afstand wel erg ver staat).

4. Het nieuws van keplar 452 b heeft mij echt op hete kolen gezet, ik hoop echt dat onze keplar telescoop dit keer een schot in de roos heeft gemaakt.
    Cant wait to find the other earth 😊