21 oktober 2017

Wat leren we in Wenen over de stabiliteit van het heelal?

vacuum

In de kwantum-mechanica wordt sterk rekening gehouden met de mogelijkheid dat ons heelal metastabiel is, dat wil zeggen dat het vacu

1. ObelixObelix zegt:

Ik heb de blog van Olaf er nog maar even op nagelezen, want erg duidelijk is het verhaal me nog steeds niet. 🙂

Als ik het goed begrijp zou het heelal “zoals we dat nu kennen”, kunnen ineenstorten, te beginnen op een willekeurige plaats (of meerdere plaatsen tegelijk, zie filmpje hierboven) eerst op atomaire schaal (of zelfs quarkschaal) en vervolgens , op lichtsnelheid, heel het universum besmetten.

Wat ik me dan afvraag, “Waarom heeft het heelal zolang gedraald”, waarom is het dan niet allang eens gebeurt in al die 13,8 miljard jaar tijd.
    Het enige wat er voor nodig lijkt te zijn…. ik vul de tekst van de blog maar even volgens mijn fantasie aan… is dat er een TOPQuark en een HiggsBoson op elkaar storten.
    Tja, zou een dergelijke situatie zich niet al eens in een Neutronen Ster of tijdens een (super-)nova hebben voorgedaan?
    Lijkt me stug als dat niet het geval is, en dat Moedertje Natuur stiekem zit te wachten op een stelletje apen die zitten te spelen met een enorme lucifer ergens bij Geneve op Aarde/ Sol/ Melkweg/ Virgocluster…. 😀

Nee, het begin van zo’n transitie naar een werkelijke grondstaat zal plaatsvinden zonder dat daarvoor een Higgsboson en een topquark op elkaar knallen! Het is meer zo dat je aan de hand van de massa van de higgs en de topquark kunt berekenen hoe stabiel het vacuum is.

• ObelixObelix zegt:

… en dus scheurt het vacuüm willekeurig ergens open…?

{ Maar ook dat is in de eerste 13,8 miljard jaar van ons heelal nooit gebeurd. }

Zover ik het begrijp (en dat zal wel niet 😛 ) is het inderdaad zoiets! Maar goed, Arie heeft hier meer verstand van dan ik en de beste man is aan het genieten van een welverdiende vakantie 😉