22 augustus 2017

Is donkere materie soms een supervloeistof?

De Bullet cluster (1E 0657-56).

Bijna 85% van alle materie ((Kijk je niet naar materie, maar naar massa-energie (dus de combinatie massa en energie, je weet wel, E=mc

In dit kader is dit ook wel interessant: http://arxiv.org/abs/1309.5707

• Inderdaad, interessant. Sabine Hossenfelder van Backreaction (zie bron) wijst erop dat er al eerder verbanden zijn gelegd tussen donkere materie en supervloeistof, maar dat die allemaal wat tekortkomingen hadden. In het nieuwe model zou dat niet meer het geval zijn. Wellicht is het artikel waar jij aan refereert er nog eentje met die tekortkomingen. Waar ikzelf nog mee worstel is het feit dat supervloeistoffen alleen voorkomen bij zeer lage temperatuur (millikelvin), maar dat deze in het vroege heelal al moeten hebben bestaan als plassen, waaruit sterrenstelsels ontstonden. In het vroege heelal was het toch een tikkeltje warmer zou ik zeggen, sterker nog, zelfs nu is het heelal nog 2,7K, te warm voor supervloeistoffen.

Tenzij – en nu ga ik zwaar speculeren – het vroege heelal niet ontstaan is door de Big Bang, maar op een andere (voor ons nu nog niet voor te stellen) manier. Dan zou die extreem lage temperatuur er toch al geweest kunnen zijn.

Staat 100% vast dat supervloeistoffen niet kunnen bestaan bij 2,7K?
        En geldt dat niet voor supervloeistoffen bestaande uit normale materie?
        Zou het niet zo kunnen zijn dat dark matter aan andere wetten kan voldoen?

Gevoelsmatig (en dat is dus niet echt wetenschappelijk, ik weet het…), denk ik dat Hossenfelder et al op het goede spoor zitten. Zeer interessant!

2. Misschien heeft men er nooit naar gekeken en bevat het mengsel Waterstof-Helium wel een (top-)azeotroop,
    waarbij ook die superfuïdale eigenschappen te voorschijn komen…
    (Ik durf ook wel een duit in het zakje der speculaties te werpen. )

Mocht de Donkere Materie inderdaad wel uit gewone maar superfuïdale Waterstof en/of Helium bestaan, dan moet/mag Arie die blog van vorige week nog maar even dunnetjes overdoen…

… want plots is er 7x zo veel brandstof om het heelal ‘nog een jaar’ te verlichten. 😛

3. TeVeS is definitief dood?

Mies

4. Leuk, was mijn vergelijking met een vloeistof in verband met de zwaartekracht (http://www.astroblogs.nl/2015/03/07/waarom-de-zwaartekracht-zo-ontzettend-zwak-deel-ii/
    zo gek nog niet. Dat slaat wellicht ook nergens op, maar ….
    Dit item over supervloeistof toont maar weer eens aan dat de astronomie vol verrassingen / wendingen zit
    het onmogelijke kan mogelijk (en omgekeerd) zijn.

5. Filip D'heer zegt:

Kan het niet zijn dat we dit niet letterlijk als een supervloeistof moeten opvatten maar eerder in de metaforische zin?
    Ik geef een voorbeeld. Als ik met een lepel in een gewone vloeistof zoals water, thee of koffie roer dan ontstaat er een soort mini-draaikolk. als ik hetzelfde zou doen in een super-vloeistof ontstaat er geen draaikolk( hooguit enkele mini draaikolkjes). De lepel heeft als het ware minder vat op de super-vloeistof.
    Kan het niet zijn dat men bedoelt dat materie en de natuurwetten minder vat hebben op de donkere materie en dat men dit vergelijkt met een super-vloeistof. hierdoor zou dan de discussie over de temperatuur van de “super-vloeistof” komen te vervallen. Het zou dan gaan om materie van een heel andere soort dan wij kennen.

Mmm, daar zit wel iets in. ‘Matter, but not as we know it.’

• Dat is precies mijn idee: meer in metaforische zin. Dat het, zoals eerder in deze discussie werd gesuggereerd, daadwerkelijk om supervloeibaar waterstof en/of helium zou gaan lijkt me onwaarschijnlijk. Men had dat m.i. dan al lang waargenomen, bijvoorbeeld via een absorptiespectrum.