18 augustus 2017

De meeste massa van protonen en neutronen komt niet van Higgs-bosonen maar van… pionen en gluonen

pion-cern

Over de in 2012 met de Large Hadron Collider ontdekte Higgs bosonen wordt verteld dat ze elementaire deeltjes hun massa geven – da’s op zich juist – en dat ze daarmee ook zorgen voor de massa van protonen en neutronen – da’s onjuist. Protonen en neutronen zijn samengestelde deeltjes, geen elementaire deeltjes. Ze bestaan uit drie quarks, die voor zover we weten wel elementair zijn,

1. En ondanks dat de protonen en neutronen uit quarks bestaan zal een neutron bij verval vervallen in een proton, elektron en elektron anti-neutrino. Dus een down-quark wordt dan ‘omgevormd’ naar een up-quark, elektron en elektron anti-neutrino via een W- boson. Toch ‘grappig’ hoe een elementair deeltje kan worden omgezet in een ander elementair deeltje.. dan vraag ik me toch een beetje af hoe elementair een elementair deeltje is. Zelfde met neutrino oscillatie die daardoor energie wint of verliest.

2. Hoe elementair is een elementair deeltje? Zeer boeiende vraag en daarmee komen we terecht in het domein van de snaartheorie. Vooralsnog is dat laatste pure theorie, zonder indicaties voor experimentele verificatie, maar er is veel progressie in dat domein.

• Of preonen…

Maar vooralsnog zijn er van preonen of snaren nog weinig tot geen aanwijzingen gevonden.

• De string theorie is dan een theorie die verder gaat dan de quarks en leptonen, maar is er binnen de string theorie een verklaring hoe quarks van de ene in de andere kunnen veranderen? Dus hoe up- en down-quarks in elkaars gedaante kunnen wisselen. Hoe zijn deze quarks volgens de string theorie opgebouwd? En heeft de string theorie dan ook een verklaring voor neutrino oscillatie?

Al vraag ik me persoonlijk af hoe correct de string theorie gezien einstein’s benadering van zwaartekracht nog steeds bewezen wordt. Sluit dit gravitonen niet uit of is er nog steeds een mogelijkheid einstein’s zwaartekracht te verklaren met formule’s uit de string theorie?

3. Als ik goed ben geïnformeerd…
    [ ik probeer juist ‘de deeltjesdierentuin’ (2012) en ‘de deeltjessafari’ (2014) van Jean-Paul Keulen te begrijpen ]
    … dus dat zal wel niet 🙂

… zijn pionen : Ï€ -mesonen.
    En mesonen bestaan voor de helft uit antimaterie.
    Ik weet de massaverhouding gluonen / Ï€-mesonen niet, maar kan ik voorzichtig concluderen dat zo’n kwart van onze massa dan afkomstig is van antimaterie?

[ Na Jean-Paul Keulen’s duo staat Martinus Veldman’s ‘Feiten en Mysteries in de deeltjesfysica’ (2003) op me te wachten. Dat boek heb ik al 12 jaar ongelezen in huis. Ja, het gaat er nu toch van komen, tenzij iemand hier zegt dat het te verouderd is. 😀 ]