19 augustus 2017

Zijn snaren zichtbaar in de kosmische achtergrondstraling, nagelaten door de inflatie?

snaren

De snaartheorie is ‘de extreemste vorm van theoretische fysica en de belangrijkste kandidaat voor een kwantummechanische beschrijving van de zwaartekracht’ – een quote van Princeton-baas Robbert Dijkgraaf – maar hij staat er ook om bekend niet of zeer slecht toetsbaar te zijn. De snaartheorie zou een verklaring geven waar deeltjes zoals quarks, fotonen, neutrino’s en elektronen uit bestaan, waar donkere energie en donkere materie uit bestaan, maar het probleem is dat het niet te toetsen valt ‘omdat een haalbaar wetenschappelijk experiment dat de theorie bevestigt dan wel ontkracht (nog) niet concipieerbaar is’, aldus criticaster Peter Woit, de natuurkundige achter de blog Not even Wrong. Niet meetbaar, niet toetsbaar, niet concipieerbaar, dat imago achtervolgt de snaartheorie al sinds haar verschijnen, eind jaren zestig. Maar snaartheoretici laten het daar niet bij zitten en maart dit jaar verscheen dit artikel op de arXiv, waarin de twee auteurs, Nima Arkani-Hamed en Juan Maldacena, betogen dat volgens hen de snaartheorie wel meetbaar is.

Cosmological Collider Physics by Nima Arkani-Hamed and Juan Maldacena (27 March 2015)