23 augustus 2017

De eerste delen van de Orion capsule voor Exploration Mission-1 (EM-1) zijn gelast

First weld of Orion Exploration Mission 1 crew module

De NASA is weer een klein stapje dichterbij een bemande missie naar Mars gekomen. Afgelopen zaterdag werden in de

Reacties

  1. EnceladusEnceladus zegt:

    Grappig, die raketgeluiden in de ruimte. ‘In space no one can hear you scream’, dus die raketten kunnen nog zo hun best doen, niemand zal het ooit horen.

    groet,
    Gert (Enceladus)

  2. Hoi,
    Met zo’ n kleine capsule kan je toch nooit met 4 man naar mars? En terug.
    Groeten, Wim

    • Ja klopt, daarvoor is de Orion capsule te klein. De ‘overtocht’ naar Mars moet worden gemaakt met de Mars Transfer Vehicle Copernicus, waar de Orion deel van uitmaakt. Wellicht dat ik daar een blogje aan wijd binnenkort.

  3. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

    Voor je het weet is Orion af gelast….

  4. Word de orion nou met de hand gelast? Ik zag een aantal jaar geleden in een promo filmpje dat de orion een soort revolutie zou gaan ontketenen in het gebruik van volautomatische assemblage (robots).

    Anyway, hier een mooie PDF. Hmm, de link word voor Spam aangezien. Google op deze keywords en je komt er ook:’pdf next generation spacecraft’

    • Dit komt uit die PDF.

      First used by NASA on the space shuttle’s external
      tank, next-generation friction stir welding is now being
      used to build the Orion spacecraft at NASA’s Michoud
      Assembly Facility.
      The Michoud welding team employs a self-reacting
      friction stir weld technique that produces superior
      bonds and allows for the joining of aluminum-lithium
      alloys that cannot be welded by traditional means. The
      process uses frictional heat to transform the metals
      from a solid state to a plastic-like state before reaching
      the melting point, and then stirs them together under
      pressure to complete the bond. This type of welding
      ensures optimal structural integrity for the harsh
      environments of space fl ight.
      The welds take place on a Universal Weld System
      II (UWS II) which is part of the National Center for
      Advanced Manufacturing, managed by the University
      of New Orleans in partnership with NASA and the State
      of Louisiana. The UWS II includes a 22-foot diameter
      turntable, friction stir weld head and a modular t-grid
      fl oor. The system affords virtually unlimited fi ve-axis
      welding on fi xture-mounted hardware. In April 2010,
      the Michoud team completed a noteworthy 445-inch
      circumferential weld, joining the forward cone assembly
      and crew tunnel to the aft assembly which completed
      the structural framework of the spacecraft.
      The Welding Institute is a British research and
      technology organization that designed and
      patented this innovative welding process, which
      is applicable to aerospace, shipbuilding, aircraft
      and automotive industries.

  5. Marco de Kock zegt:

    Ik moet het allemaal nog zien, straks weer een andere president en die trekt de stekker er weer uit of er is weer uitstel. Ik geloof het nog steeds niet, het is een ouderwets ogend principe en totaal niet vernieuwend. Ik denk nog steeds dat de commerciële of het overneemt of gewoon eerder op Mars is. De NASA en de AMerikaanse overheid zijn doorlopend tijd aan het rekken en steeds vinden “ze” weer iets waardoor er weer uitstel is. Eerst zien dan geloven…

Laat wat van je horen

*