17 december 2017

Kosmische neutrino achtergrond van twee seconden ná de oerknal waargenomen

cmb

In de sterrenkunde geldt de simpele wet dat hoe verder je weg kijkt hoe ouder iets is. De onlangs ontdekte recordhouder van ‘sterrenstelsels het verst van de aarde’ staat op naam van EGS8p7, een stelsel dat zich bevindt op 13,23 miljard lichtjaar van de aarde en dat ontstond toen het heelal nog maar 550 miljoen jaar oud was. Maar er is iets dat we kunnen waarnemen dat nog veel ouder is dan dit stelsel: de in 1964 ontdekte kosmische microgolf-achtergrondstraling, het restant van de straling van de oerknal (de Engelse afkorting hiervan is CMB, zie afbeelding hierboven), dat zich 380.000 jaar na de oerknal loskoppelde van de materie, toen de stralingstemperatuur door het expanderende heelal afgekoeld was tot 3000 K – pakweg de temperatuur van een koele ster. Anno nu is de temperatuur van de CMB 2,7 K, ietsje boven het absoluut nulpunt. Dat moment van loskoppeling wordt in de sterrenkunde het ‘oppervlak van laatste verstrooing’ genoemd, in het Engels ‘the surface of last scattering‘. V

1. Zware kost, maar machtig interressant.

Ik begrijp een term uit de eerste grafiek niet.

Op de y as; waar staat sr^-1 voor?

Mies.

2. Welke processen zouden dan verantwoordelijk zijn geweest voor deze eerste zee van neutrino’s?

• De kosmische neutrino achtergrond ontstond in de periode die de Lepton Epoch wordt genoemd, de periode dat leptonen de massa in het heelal domineerden. Neutrino’s zijn net als elektronen ook leptonen, deeltjes die niet reageren o[p de sterke wisselwerking.

3. Geweldig Arie. Ik begrijp de formule nu beter. Je hebt mij vandaag wijzer gemaakt.
    Thnx!

Mies.

4. Quote : “En waar komen de waarnemingen het beste meer overeen: met het model dat uitgaat van drie soorten neutrino’s. ”

…en dit is dan dus de doodsteek voor Steriele Neutrino’s. 😕

{ En weer een kandidaat DM afgevinkt. }
    [X] ongeschikt
    [ . ] geschikt

5. Nu zit ik toch weer te puzzelen. Uit het Wiki artikel : ” The mass of the universe was then dominated by photons”.

“Photons have mass? I didn’t even know they were Christian”
    Woody Allen

Mies

• Daar had eigenlijk moeten staan energie. Maar ja, toen al gold E=mc^2, dus in die zin is ’t prima. Aan het einde van het lepton tijdperk annihileerden alle leptonen en antileptonen en vormden zij een zee van fotonen, waarmee het tijdperk van de fotonen begon, the photon epoch. Op die pagina staat het wel goed. Het tijdperk begon 10 seconden na de oerknal en duurde tot 379.00 jaar na de oerknal, tot het oppervlak van de laatste verstrooiing.