22 oktober 2017

Bijzondere cluster van sterrenstelsels houdt zich niet aan de regels

New observations of the galaxy cluster SPT-CLJ2344-4243 at X-ray, ultraviolet, and optical wavelengths are helping astronomers better understand this extraordinary system. Chandra data (blue) reveal large cavities in the X-rays, which have been combined in this composite image with optical data from Hubble (red, green, and blue). Astronomers think these X-ray cavities were carved out of the surrounding gas by powerful jets of high-energy particles emanating from near a supermassive black hole in the central galaxy of the cluster. Massive filaments of gas and dust, which extend for 160,000 to 330,000 lights years, surround the X-ray cavities.

Clusters van sterrenstelsels worden vaak in superlatieven omschreven. Het zijn immers enorme verzamelingen van sterrenstelsels, heet gas en donkere materie en vormen de grootste structuren in het universum die door de zwaartekracht bijeen gehouden worden.

Clusters van sterrenstelsels zijn vaak slecht in het maken van nieuwe sterren in hun centrum. Ze hebben meestal