17 augustus 2017

Speurtocht van 11 jaar zet theorie over dubbele zwarte gaten op z’n kop

Verschmelzung zweier Schwarzer L</p data-recalc-dims=

Reacties

1. Ik hoeverre zouden zwaartekrachtsgolven beinvloed kunnen worden door de massa, en daarmee het krommen van de ruimtetijd, die aanwezig is in het heelal? Van zowel de normale materie als donkere materie. En speelt de uitdijing ook nog mee?

• Het lijkt mij inderdaad, als de uitdijing sneller is als de zwaartekrachtgolven,
      deze golven ons nooit zouden kunnen bereiken,, toch??

Was getekend; een leek 🙂

2. Dat lijkt mij ook mardi. Maar zwaartekracht zou zich met de lichtsnelheid voortbewegen. Gezien de snelheid van de uitdijing toeneemt met de afstand moet de bron van de zwaartekrachtsgolven wel heel ver weg zijn wil de bron zich met de lichtsnelheid of sneller van ons verwijderen om er daarmee voor te zorgen dat de zwaartekrachtsgolven ons nooit kunnen bereiken.

Volgens einstein is ruimtetijd dan wel glad, maar er is zoveel massa, van klein zoals bijvoorbeeld interstellair gas tot grote massa’s zoals bijvoorbeeld van sterren tot sterrenstelsels dat de ruimtetijd overal wel wat gekromt is, van heel zwakjes tot heel sterk. En dan hebben we ook nog donkere materie met haar zwaartekracht. De beweging van een zwaartekrachtsgolf zou hier in kleine of tot grotere mate last van kunnen hebben wat het detecteren hiervan lastiger kan maken. Een golf verspreidt zich makkelijker over glad water dan onrustig water. En met de afstand zou de kracht en of frequentie ook af kunnen nemen zodat het heel lastig kan worden om ze hier op aarde waar te kunnen nemen.
    Ook kan ik me voostellen dat een effect zoals frame-dragging, van de aarde of misschien ook nog wel de zon, de zwaartekrachtgolf kan beinvloeden wat waarneming hier op aarde kan bemoeilijken. Misschien gaan zwakke zwaartekrachtsgolven dan wel op in de achtergrond(ruis).

Ook hier: was getekend een leek. 🙂

• Zelf een leek die kan lezen, kan beredeneren dat hier geen sprake kan zijn van frame-dragging door Aarde of Zon op enige zwaartekrachtsgolf : de Parkes-radiotelescoop leest nl. geen zwaartekrachtsgolven maar fotonen !

Groet van uiteraard ook een leek, Paul 🙂
      .

• Ik heb het niet over dit experiment, maar zwaartekrachtsgolven in het algemeen. 🙂

Maar om even in te haken op je opmerking… als het pad van de fotonen continue op dezelfde manier beinvloed zou worden door zwaartekrachtsgolven dan ondervind elke radiopulsje dezelfde hinder, zou je dan wel verschil kunnen meten? Of mischien moet je nog nauwkeuriger meten, want enkele meters verschil in een afstand van vele lichtjaren is natuurlijk wel heel klein en hoe groter de afstand tot de pulsar hoe kleiner verschil die enkele meters maakt. Het zou makkelijker zijn als je wisselende zwaartekrachtsgolven op het pad van de fotonen zou hebben in plaats van een ritme..
        En als ik me een ruimtetijd voorstelt met hier en daar puntjes(objecten) die zwaartekrachtsgolven genereren dan kan ik me voorstellen dat er ook interferentie op gaat treden.